KRRiT o wyborach parlamentarnych w mediach: Polsat News bezstronny i obiektywny

Polska
KRRiT o wyborach parlamentarnych w mediach: Polsat News bezstronny i obiektywny
Polsat News

Pod względem pluralizmu, bezstronności i jakości warsztatowej programy publicystyczne Polsat News najlepiej spełniły misję nadawcy publicznego - wynika z monitoringu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Rada analizowała, jak nadawcy telewizyjni relacjonowali w informacji i publicystyce parlamentarną kampanię wyborczą. Polsat News zachował wyważony rozkład polityczny też w przypadku kobiet-gości.

Monitoring wykonany przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego objął główne wydania serwisów informacyjnych: Wiadomości TVP1, Panoramy TVP2, Faktów TVN, Wydarzeń Polsatu, Informacji dnia TV Trwam, Dzisiaj TV Republika, Informacji dnia Superstacji od 17 do 23 października.

 

Analizowano strukturę tematyczną i organizacyjną materiałów oraz narrację dziennikarską. Wskazano przypadki naruszeń zasad bezstronności i rzetelności.


Wszyscy nadawcy skupili się na PO i PiS


Wg KRRiT monitoring wykazał, że serwisy informacyjne wszystkich nadawców głównie skupiały się na relacjonowaniu poczynań i interakcji PO i PiS. Partie o mniejszym poparciu były eksponowane w serwisach krócej i na dalszych pozycjach.

 

"Najbardziej stronnicze i krytyczne wobec jednego komitetu wyborczego, natomiast aprobujące inny komitet, były materiały Dzisiaj TV Republika oraz Informacji dnia Telewizji Trwam. Stosunek tych serwisów do komitetów wyborczych przejawiał się w wypowiedziach prowadzących i reporterów, doborze materiałów i strukturze tematów oraz w wyborze zdjęć i kadrów" - wynika z analizy.

 

Komitety wyborcze kształtowały przekaz w mediach

 

Analiza debat wyborczych wykazała "wyrównaną ekspozycję uczestników debat".

 

"Wykonując zapisany w rozporządzeniu KRRiT obowiązek przeprowadzenia debaty wyborczej, debata liderów ośmiu komitetów wyborczych, wyemitowana 20 października w Polsat News, TVP1, TVP Info oraz TVN 24, wypełniła formalne i logistyczne wymogi tego rozporządzenia" - napisali we wnioskach autorzy analizy.

 

Ich zdaniem, emitowana dzień wcześniej, 19 października, przez TVP, Polsat i TVN „Rozmowa o Polsce” Ewy Kopacz i Beaty Szydło "świadczy o nadmiernej roli komitetów wyborczych w kształtowaniu przekazu medialnego".

 

"Sposób realizacji tej audycji, jej tematy i pytania dziennikarzy wskazują, że bardziej chodziło w niej o przedstawienie pogłębionych sylwetek obu kandydatek i skontrastowanie ich osobowości, niż o omówienie programów ich partii. De facto była to debata wyborcza, co zapewniło liderkom PO i PiS podwójną ekspozycję w łącznym czasie trwania debat. Naruszyło to wymóg równego traktowania i równej ekspozycji komitetów wyborczych w debatach" - wynika z monioringu.

 

Zobacz raport z monitoringu

 

grz/dro/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze