Asteroida zamiast wigilijnej gwiazdki. Przeleci w pobliżu Ziemi

Asteroida zamiast wigilijnej gwiazdki. Przeleci w pobliżu Ziemi
Arecibo Observatory/NASA/NSF

Asteroida 2003 SD220 minie Ziemię w czwartek. Nie ma jednak obaw, nie stanowi zagrożenia, gdyż zbliży się na odległość 11 mln km, a to 28 razy dalej niż odległość Ziemi od Księżyca. Asteroidy nie będzie jednak można zobaczyć gołym okiem, Ale na niebie pojawi się także kometa, a tę będzie można dostrzec bez lunety.

Asteroida 2003 SD220, nie jest nowo odkrytym obiektem. Pierwszy raz zaobserwowano ją 29 września 2003 r. w The Lowell Observatory Near-Earth Object Search (LONEOS) w Arizonie.

Znaczny rozmiar, nikłe zagrożenie

Jedną z istotnych cech tej asteroidy jest duży rozmiar. Wstępne szacunki sugerowały, że jej wielkość to od 1,1 km do 2,5 km. Ostatnie obserwacje poczynione teleskopem Arecibo w Puerto Rico wskazują, że ma długość 2 km.

Pomimo znacznych rozmiarów asteroida 2003 SD220 nie zagroża ludziom. Zbliży się do Ziemi na bezpieczną odległosć 11 mln km. W 2015 roku kilka obiektów znalazło się już znacznie bliżej naszej planety. Naukowcy uważają, że dopiero pojawienie się obiektu w odległości około 300 tys. km stanowi poważne zagrożenie. Asteroidy uderzają w powierzchnię Ziemi przeciętnie raz na 100 tys. lat.

Asteroida 2003 SD220 w ciągu najbliższych 12 lat zbliży się do Ziemi jeszcze pięciokrotnie. Ponownie wypatrywać jej można w 2018 roku.

Na niebie pojawi się także kometa

Asteroida 2003 SD220 nie będzie widoczna bez zaawansowanego sprzętu, ale w najbliższych dniach na nocnym niebie znajdzie się inny obiekt kosmiczny - kometa C/2013 US10.

Naukowcy nazwali ją Catalina, gdyż odkryto ją w ramach badania nieba Catalina Sky Survey. Kometa przelatuje obok Ziemi znacznie dalej niż asteroida 2003 SD220 - zbliży się na naszej planety na odległość 108 milionów kilometrów. Jednak z uwagi na jej dużą jasność, będzie widoczna nawet bez teleskopu czy lornetki.

Catalina zacznie się oddalać od Ziemi w połowie stycznia 2016 roku.

NASA, EarthSky