Pierwszy amerykański samochód z polskiej fabryki
Pierwszy samochód na rynek Stanów Zjednoczonych zjechał z linii produkcyjnej gliwickich zakładów Opla. To kabriolet Buick Cascada, który będzie teraz sprzedawany pod tą należącą do koncernu General Motors amerykańską marką.
Liczący 4,7 metra długości model Cascada ze składanym materiałowym dachem dotychczas powstawał od 2013 roku pod markami Opel, Vauxhall i Holden. Roczna produkcja to kilka tysięcy egzemplarzy.
Pierwszy Buick Cascada na rynek północnoamerykański jest w kolorze srebrnym. Ma 20-calowe, dwukolorowe obręcze kół i turbodoładowany czterocylindrowy silnik 1.6 o mocy 200 KM, współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Cascada jest pierwszym Buickiem i pierwszym modelem w ogóle, który gliwickie zakłady będą eksportowały do Stanów Zjednoczonych. Zakład dotąd produkował kabriolety cascada na rynki europejskie (jako ople i vauxhalle), a w lutym 2015 roku rozpoczął eksport holdenów cascada do Australii i Nowej Zelandii.
- Buick Cascada jest kolejnym dowodem wszechstronnego doświadczenia polskiego zespołu, ale też potwierdzeniem atrakcyjności projektowanych przez GM światowej klasy samochodów, które produkujemy – powiedział dyrektor zarządzający GM Manufacturing Poland Andrzej Korpak.
Obecny na premierze nowego modelu konsul generalny z krakowskiego konsulatu Stanów Zjednoczonych Walter Braunohler przyznał, że "uwielbia Buicki". - I uwielbiam kabriolety. Dzięki tak wspaniałej współpracy między naszymi krajami, ten kabriolet wkrótce pojawi się na amerykańskich drogach - dodał.
Obecnie głównym produktem gliwickiego zakładu jest model astra piątej generacji. Tegoroczna produkcja tego samochodu szacowana jest na ok. 25-30 tys. egzemplarzy. Cała produkcja w Gliwicach w tym roku powinna zamknąć się liczbą ok. 170 tys. samochodów.
Wraz z przygotowaniami do nowego modelu astry gliwicki zakład zwiększył zatrudnienie - z ok. 3 tys. osób w ubieglym roku, do 3,9 tys. w roku 2015. Po blisko dwuletniej przerwie od 19 stycznia ruszyła trzecia zmiana. Fabrykę też rozbudowano. Ogółem przygotowania do produkcji nowej astry V trwały dwa lata i kosztowały łącznie ok. 150 mln euro
Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 roku, kiedy uruchomiono w Warszawie montaż astry, a następnie - od 1998 roku - vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000 roku, kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta dwa lata wcześniej fabryka w Gliwicach.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze