Niesamowite odkrycie. Warkocz komety Lovejoy składa się w dużej mierze z alkoholu

Fabrice Noel/NASA
Kometa Lovejoy

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy, którą w 2014 roku odkrył Australijczyk Terry Lovejoy, zaskoczyła naukowy świat. W skład jej warkocza wchodzą m.in. mieszaniny alkoholu.

W warkoczu komety poza alkoholem etylowym i glikoaldehydem, najprostszym znanym cukrem, znajduje się jeszcze 21 innych związków organicznych.

500 butelek wina w sekundę

Widoczna na początku roku kometa byłą najjaśniejsżą od czasów Hale-Boppa z 1997 roku. - Odkryliśmy, że kometa Lovejoy w czasie swojej szczytowej aktywności w ciągu sekundy wydziela ilość alkoholu odpowiadającą liczbie co najmniej 500 butelek wina - powiedział Nicolas Biever z paryskiego obserwatorium, którego cytuje oficjalna strona NASA.

Komety to zamrożone pozostałości z czasów formowania się naszego układu słonecznego. Skupiają uwagę naukowców, ponieważ mogą nam odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących powstania układu planetarnego, którego częścią jest także Ziemia.  Najczęściej komety orbitują daleko od Słońca. Czasami jednak zbliżają się do naszej gwiazdy na tyle, że ich powierzchnia ulega rozgrzaniu. Wtedy uwalniają gazy, które obsewujemy z Ziemi jako warkocze.

Polsat News, NASA