"Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że w 2020 roku rozpocznie produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych" - napisano w komunikacie.

 

Wyjaśniono, że najnowsza generacja silnika jest zaprojektowana w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA - Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej. Będą w niego wyposażone modele Toyoty, które trafią na rynek od 2020 r.

 

Nowe miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników

 

"Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe - dobrej jakości - miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników. Przede wszystkim świadczy o tym, że motoryzacyjni giganci nieprzerwanie stawiają na nasz kraj oraz decydują się na reinwestowanie osiąganych tu zysków" - powiedział cytowany w komunikacie MR wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

 

"Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie, kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy. Oferujemy inwestorom doskonałą lokalizację, dobre warunki prowadzenia biznesu i świetnie przygotowane kadry. Dzisiaj dodałbym, że reindustralizacja ma oblicze przemysłu motoryzacyjnego, a cała branża stanowi jedno z kół zamachowych polskiego silnika gospodarczego" - zaznaczył Morawiecki.

 

"Będziemy mogli zwiększyć nasza konkurencyjność"

 

Cytowany w komunikacie resortu prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland Eiji Takeichi wyraził zadowolenie, że "nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach". Przypomniał, że napędy hybrydowe stanowią obecnie 40 proc. sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział "wzrasta gwałtownie". Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku - ocenił.

 

"Dzięki projektowi napędu hybrydowego TNGA będziemy mogli zwiększyć naszą konkurencyjność. Zastosowanie najnowszych technologii Toyoty tworzy nowe możliwości rozwoju dla naszych pracowników i bazy dostawców, zwiększając nasz wkład w rozwój polskiej gospodarki" - podkreślił z kolei dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach Dariusz Mikołajczak, przywołany przez resort rozwoju. „Aby sprostać nowym wyzwaniom, będziemy wzmacniać nasz zespół o nowych inżynierów i pracowników produkcji" - dodał.

 

"Polska ma bardzo dobry klimat inwestycyjny"

 

Wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) dr Krzysztof Senger zwrócił uwagę, że PAIH od lat wspiera projekty inwestycje Toyoty w Polsce. "Cieszy nas, że firma podjęła decyzję o zrealizowaniu zaawansowanej technologicznie dużej reinwestycji. Polska ma bardzo dobry klimat inwestycyjny, który nie tylko przyciąga nowych inwestorów zagranicznych, ale również obecnych w naszym kraju przekonuje do reinwestowania. Ta decyzja jest tego najlepszym przykładem" - wskazał, cytowany przez resort rozwoju.

 

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka silników w Jelczu-Laskowicach wytwarza 1,5l silniki benzynowe, a także 1,4l oraz 2,2l silniki Diesla i zatrudnia blisko 500 pracowników. Jej roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych.

 

Natomiast zakład w Wałbrzychu produkuje 1,0l silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów i zatrudnia 1500 osób. Jego możliwości produkcyjne sięgają 371 tys. silników oraz 720 tys. skrzyń biegów rocznie.

 

Fabryki te zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Turcji, Republice Południowej Afryki i Japonii.

 

PAP