O raporcie, który ma zostać opublikowany przez fundację Otto Brenner w najbliższy poniedziałek, poinformował w czwartek tygodnik "Die Zeit".

 

Naukowcy z obu placówek przeanalizowali kilka tysięcy artykułów opublikowanych w "Die Welt", "Bildzie", "Frankfurter Allgemeine Zeitung" i "Sueddeutsche Zeitung" oraz w gazetach regionalnych w okresie od lutego 2015 do marca 2016 roku.

 

Zdaniem autorów media mainstreamowe nie tylko poparły politykę uchodźczą Merkel, lecz bezkrytycznie przyswoiły sobie "hasła politycznych elit" i rozpowszechniały "eufemistyczno-perswazyjną retorykę" zawartą w pojęciu "kultura powitania" (Willkommenskultur).

 

To słowo stało się "magiczną formułką", za pomocą której wywierano na obywateli moralną presję, by "pełnili samarytańską służbę" - piszą autorzy raportu, cytowani przez "Die Zeit".
 
Kierujący projektem badawczym Michael Haller powiedział, że niemiecka branża medialna znalazła się w "strukturalnym i ideowym kryzysie". "Duża część dziennikarzy przestała rozumieć na czym polega ich rola i zaniedbała zadanie objaśniania (czytelnikom) świata" - ocenił.

 

PAP