Raport przygotowało Centrum Badań nad Imigracją (CIS), które przyjęło definicję kompetencji językowych za programem PIAAC stosowanym przez OECD. Kompetencje językowe są w nim oceniane na podstawie umiejętności czytania i pisania, rozumienia i oceny tekstów pisanych.

 

U 41 proc. ogółu imigrantów znajomość angielskiego jest poniżej podstawowego poziomu. Dane CIS wskazują także, iż większość imigrantów ma trudności z przyswojeniem języka oraz nie dokłada starań, by się go nauczyć, bądź nie jest tym zainteresowana. Przy czym, jak wyjaśnia CIS, "imigranci, którzy mówią wyłącznie po angielsku, mogą w testach uzyskać niskie oceny, jeśli nie wykazują się dobrymi umiejętnościami pisania i czytania".

 

34 proc. dzieci nie zna angielskiego


Dzieci nie wypadają w zestawieniu o wiele lepiej - podaje CIS. „34 proc. dzieci latynoskich imigrantów nie zna angielskiego, 22 proc. ma znajomość poniżej podstawowej. Dodatkowo tylko 5 proc. osób z tzw. drugiej generacji imigrantów (urodzonych w USA) zna język na poziomie elitarnym”; dla porównania - u rodzimych użytkowników języka w USA wskaźnik znajomości języka na tym poziomie wynosi 14 proc.

 

Badania wykonał analityk Jason Richwine. Według niego “znaczenie angielskojęzycznego analfabetyzmu jest ogromne dla społeczeństwa. Bez biegłej znajomości angielskiego rodziny imigranckie mają problemy z osiąganiem sukcesu w głównym nurcie społeczeństwa amerykańskiego, a wysoki poziom analfabetyzmu może wskazywać na słabą asymilację emigrantów”.

 

Problem ze znajomością angielskiego wśród nisko wykwalifikowanych imigrantów dotyczy nie tylko pierwszej generacji imigrantów; ich dzieci, urodzone już w USA, także nie przyswajają języka i przez to nie asymilują się ze społeczeństwem amerykańskim - twierdzi Richwine.

 

PAP