Premier: obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy

Polska
Premier: obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy
PAP/Lech Muszyński

- Likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie. Mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią, nie będę już pytać, dlaczego to zrobiono, ale dzisiaj mogę powiedzieć z satysfakcją, że obecny polski rząd odbudowuje przemysł stoczniowy i stawia go jako jeden z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki - podkreśliła premier Beata Szydło.

Premier otworzyła w czwartek w Szczecinie piąty Kongres Morski.

 

"Jakże niezrozumiałe dla polskiego społeczeństwa" były decyzje koalicji rządowej PO-PSL "o likwidacji polskich stoczni", kiedy w innych krajach ten przemysł się rozwijał – powiedziała Szydło.


Jak mówiła szefowa rządu, "przemysł stoczniowy to nie tylko ważny dział polskiej gospodarki, to nie tylko miejsca pracy dla tysięcy osób i duma polskiej myśli technicznej". - Przemysł stoczniowy to również symbol przemian, symbol polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną, symbol polskiej niepodległości - zaznaczyła.

 

"Budowa statków bardziej konkurencyjna dzięki ustawie stoczniowej"

 

- Dziś przywracamy polskiemu przemysłowi stoczniowemu dawną świetność, starając się w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w ludziach - powiedziała Szydło. - Jestem przekonana, że chętnych do podjęcia takich wyzwań nie zabraknie - dodała.

 

- Aby produkcja statków odbywała się w sposób bardziej konkurencyjny, wprowadziliśmy ustawę stoczniową; zerowa procentowa stawka VAT na produkcję, import części i wyposażenia dla statków morskich to nasza odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców - podkreślała.

 

Jej zdaniem, elementem odbudowy przemysłu stoczniowego jest także ratowanie przed upadkiem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie.

 

Szydło zwróciła uwagę też na istotną rolę śródlądowego transportu wodnego. - Czynimy również starania, aby przywrócić żeglugę śródlądową na polskich rzekach. Transport śródlądowy może i powinien być istotną gałęzią w naszym kraju. Ze względu na warunki geograficzne mamy ku temu możliwości i jest on bardziej ekologiczny, tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy - powiedziała.

 

Jak dodała, rozwój śródlądowego transportu wodnego może ponadto wpłynąć na społeczny i gospodarczy rozwój miejscowości i regionów, leżących nad drogami wodnymi o istotnym znaczeniu transportowym.

 

Kondycja i przyszłość gospodarki morskiej


Kongres Morski to spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Przez dwa dni około tysiąc uczestników będzie rozmawiało o kondycji i przyszłości gospodarki morskiej.

 

Głównymi tematami tegorocznej edycji Kongresu jest żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.

 

Organizatorzy Kongresu wyrażają nadzieję, że stanie się on ważnym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego, a także żeglugi morskiej i śródlądowej.

 

Tegoroczny piąty Kongres Morski potrwa do 9 czerwca. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.

 

PAP

prz/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze