W grudniu 2016 roku Polacy zarejestrowali 91 427 używanych samochodów osobowych z importu, co oznacza rekordowy - biorąc pod uwagę cały rok 2016 - miesięczny wzrost w wysokości 71,9 proc. Był to także "najlepszy" grudzień od 2004 roku, w którym zarejestrowano 112 859 takich aut.

 

Wynik skumulowany wyniósł 942 413 sztuk, tj. o 20,3 proc. więcej niż w 2015 roku. Biorąc pod uwagę cały rynek samochodów o dopuszczalnej masie 3,5t (osobowe, dostawcze, specjalne), import przekroczył milion i wyniósł 1 029 164 sztuki.

 

Gigantyczny wzrost importu aut ponad 20-letnich
 

Od 2000 roku nie sprowadzano jednak aż tak starych samochodów jak w 2016 r. Średni wiek importowanego używanego samochodu osobowego  osiągnął  w grudniu 12 lat. Liczba rejestracji samochodów w wieku powyżej 10 lat, czyli wyprodukowanych przed 2007 rokiem, zamknęła się wynikiem 592 325 sztuk, odnotowując wzrost w wysokości 36,0 proc.  Samochody w wieku powyżej 20 lat, w liczbie 24 479 sztuk, uzyskały imponujący wzrost 101,1 proc. Najpopularniejszym rocznikiem nadal jest 2005-ty (88 456 sztuk).


Zapowiadane zmiany w akcyzie (bezpośrednie powiązanie stawek z pojemnością silnika) znalazły swoje odzwierciedlenie w strukturze importu. W grudniu samochody z jednostkami powyżej 2 litrów stanowiły 14,5 proc. rejestracji (13 278 sztuk), podczas gdy ich średni udział w ciągu roku wyniósł 12,1 proc.

 

Ostatnie chwile dla aut z dużym silnikiem


Importerzy wykorzystują ostatnie chwile, na sprowadzanie samochodów marek premium z dużymi silnikami, takich jak Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes klasy E. Wspomniane Audi A6, dzięki rekordowemu grudniowi (2 176 sztuk, z czego 1 446 sztuk z silnikami powyżej 2 litrów), zanotowało awans w rankingu modeli z 10 na 7 pozycję. Średni wiek A6-tki - 13,5 roku.


Według ostatnich danych z Ministerstwa Finansów, średnia deklarowana wartość pojazdu sprowadzanego z krajów należących do Unii Europejskiej wynosi w tym roku 29 705 zł. W grupie 30-tu najpopularniejszych marek stanowiących ponad 98 proc. importu, zaledwie 5 z nich ma wyższą średnią deklarowaną cenę od średniej rynkowej. Są to Volkswagen, Audi, Opel, BMW i Jeep (slajd numer 9).

 

Najchętniej sprowadzano stare Volkswagen


Najpopularniejszą marką jest ciągle Volkswagen (122 028 sztuk), choć jego przewaga nad Oplem (109 508 sztuk) wynosi tylko nieco ponad 12,5 tys. sztuk. W rankingu modeli, tytuł króla importu należy do Audi A4 (38 133 sztuki), które z powodzeniem odpiera ataki Volkswagena Golfa (36 376 sztuk). Ostatnim modelem na podium jest Opel Astra (33 421 sztuk), natomiast pułap 30 tys. sztuk przekroczył jeszcze Volkswagen Passat (33 165 sztuk).


Zagłębiem importu jest woj. wielkopolskie (120 968 sztuk), które obok woj. mazowieckiego (113 058 sztuki) jest jedynym, w którym liczba rejestracji aut osobowych z importu przekroczyła pułap 100 tys. sztuk.


polsatnews.pl