Badanie przeprowadzono w dziewięciu krajach Europy: Portugalii, Hiszpanii, we Włoszech, Grecji, w Niemczech, Belgii, Danii, Rosji i Polsce.


Jak wyjaśniła Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte, z badania wynika, że w Polsce prezenty pochłoną ok. 44 proc. naszego bożonarodzeniowego budżetu (489 zł), jedzenie 46 proc. (512 zł), a na spotkania towarzyskie planujemy natomiast wydać 120 zł. Aż 37 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych, a jedzenie kupimy przede wszystkim w dyskontach - dodała.

 

Polak raczej nie kupi na prezent książki


W porównaniu do lat ubiegłych, Polacy rzadziej na prezenty wybiorą książki, nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków jest natomiast odzież sportowa, która awansowała aż o jedenaście miejsc. - To świadczy o tym, że rośnie aktywność fizyczna Polaków - ocenił dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte, Mariusz Chmurzyński. Na czwartym miejscu badani wybierali - jako preferowany prezent - pieniądze.


Z badania wynika, że nastolatki będą najczęściej obdarowywani słodyczami. W tej kategorii największy awans w zestawieniu odnotowała również odzież sportowa. Z kolei płyty CD, jako schyłkowa technologia z punktu widzenia nastolatków, spadają na dalsze pozycje. Dzieciom nadal najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.

 

33 proc. czeka z zakupem do ostatnich dni


Jedna czwarta badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Ale aż 33 proc. respondentów (więcej niż przed rokiem) czeka z zakupem do ostatnich dni przed świętami - wyjaśnił Chmurzyński. Na zakupy prezentów Polacy wybiorą się przede wszystkim do specjalistycznych sieci sklepów. Multimedia mają jednak zamiar zamawiać w internecie.


Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o zakup żywności - podobnie jak rok wcześniej, konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. W tym roku wskazało na nie aż 67 proc. badanych, o 11 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.


Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte Digital zaznaczył, że Polska jest jedynym spośród badanych krajów, gdzie zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych wydatki na prezenty będą wyższe niż przed rokiem - o 4,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

 

A Włosi chcieliby dostać... książki


Z badania wynika, że w tym roku krajami o najwyższych planowanych wydatkach są: Dania, Hiszpania i Włochy - podała Jończak. Wśród preferowanych prezentów Europejczycy wymieniają pieniądze i bony zakupowe. Wyjątek stanowią Grecy, którzy stawiają na artykuły spożywcze, Włosi, którzy chcieliby dostać książki, i Portugalczycy, którzy będą się najbardziej cieszyli ze słodyczy.


Badanie online przeprowadzono po raz 19. wśród ponad 6,5 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat w dziewięciu krajach. Tegoroczną edycję przeprowadził oddział Deloitte w Hiszpanii.


PAP