Według badania 18 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz musiało podpisać umowę. Dotyczyły one przede wszystkim usług telekomunikacyjnych (39 proc.), finansowych (pożyczka, zakupy na raty) - 13 proc., ubezpieczeń (13 proc.). Rzadziej formalnie dokumentowano usługi np. turystyczne, remontowe, motoryzacyjne czy medyczne.


Grupą, która najczęściej podpisywała umowy, są osoby w wieku 25-39 lat. Z badania wynika, że co czwarty respondent w tej grupie podpisał w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną. Także osoby lepiej wykształcone i lepiej zarabiające nawet kilkakrotnie częściej dokonują transakcji potwierdzonych takim dokumentem.


Nie czytają, bo się spieszą

 

Do podpisywania umów, bez uprzedniego zapoznania się z ich treścią, najczęściej przyznają się osoby powyżej 59. roku życia, a także te słabiej wykształcone i gorzej zarabiające.

 

umowy

 

Główne powody, dla których Polacy rezygnują z zapoznania się z warunkami przedstawionymi w umowach jest głównie brak czasu oraz zaufanie, jakim obdarzamy dostawcę. 13 proc. badanych poskarżyło się, że znaczącą przeszkodą jest niezrozumiały, prawniczy język w zapisach dokumentu.

 

Wiele osób nie pamięta o możliwości zabrania dokumentów do domu i spokojnego zapoznania się z ich zapisami lub skonsultowania.

 

Stres budzi już konieczność podpisania umowy

 

Eksperci podkreślają, że zawsze warto sprawdzić wszystkie zapisy, które są dla klienta niezrozumiałe lub budzą wątpliwości. Jednocześnie aż 70 proc. Polaków ocenia, iż już sama sytuacja wiążąca się z koniecznością podpisania umowy jest dla nich źródłem stresu. Dotyczy to szczególnie osób starszych i gorzej wykształconych.


Co dziesiąty badany przyznał, że sam miał problem lub zna kogoś, kto musiał uporać się z kłopotami wynikającymi z niedostatecznego zapoznania się warunkami umowy.

 

Badanie zostało zrealizowane przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska w dniach 16-18 września 2016 roku, na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.

 

polsatnews.pl; infografika: Provident Polska