Na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała 5 lat.

 

Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.

 

Powierzchnia - 6 boisk piłkarskich

 

Całkowita powierzchnia dworca w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co odpowiada powierzchni sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób.

 

Obiekt - jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. - Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron - opisuje Joanna Kubiak z PKP PLK.

 

Fabryczna schody

 

Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom niepełnosprawnym wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.

 

Faza testów bezpieczeństwa

 

Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.

 

- Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwem obiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tego budynku  - podkreślił Stoszek.

 

Fabryczna peron

 

Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. Tory są bezpodsypkowe, co ma przyczynić się do tłumienia drgań, a na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnych warunków, rozwieszona została sztywna sieć trakcyjna.

 

Grafitowo i z muralami

 

Szkło, stal i kamień to przeważające elementy konstrukcji i wystroju nowego dworca, w którym dominuje kolor grafitowy i motyw trójkątów. Jak przyznają przedstawiciele PKP PLK, aby ożywić surowe wnętrza, powstało pięć kolorowych murali o łącznej powierzchni ok. 100 metrów kwadratowych, w tym cztery w dworcowych poczekalniach.

 

Fabryczna mural

 

Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100 pociągów na dobę. Jego budowa, w miejscu starego budynku stacji, rozpoczęła się w październiku 2011 r. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 r.

 

Wartość inwestycji to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część realizowana przez miasto. Dofinansowana była ze środków unijnych. W przyszłości dworzec Łódź Fabryczna połączyć ma ze stacją Łódź Kaliska tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. Wartość tej inwestycji szacowana jest także na ponad 1,7 mld zł.

 

Fabryczna dach

 

PAP, polsatnews.pl; Fot. PAP/Grzegorz Michałowski