Prawie połowa pytanych  (49 proc.) przyznaje, że po słodycze sięga bez specjalnej okazji, tylko dlatego, że je lubi. 16 proc. traktuje je jako przekąskę dodającą energii , a 12 proc. zjada słodkości na poprawę nastroju. Tylko 7 proc.  Polaków kupuje słodycze jako prezent, bądź nagrodę, a 4 proc. nie kupuje ich w ogóle.

 

powody


Kobiety częściej sięgają po coś słodkiego dla poprawy nastroju, a mężczyźni traktują słodycze jako "energetyczne" przekąski.


Kupując słodycze dla siebie Polacy najchętniej sięgają po czekoladę (kupuje ją 46 proc. ankietowanych). Częściej od batoników (30 proc.) wybierają wafelki (36 proc). Najmniej osób (6 proc.) kupuje cukierki nieczekoladowe i lizaki (3 proc.).


- Czekolada to słodka przekąska, po którą sięgamy najchętniej, niezależnie od tego, czy kupujemy coś słodkiego dla siebie czy dla dzieci. Jej popularność z pewnością ma związek z tym, że jest ona traktowana częściowo jako służąca zdrowiu, gdyż zawiera magnez, poprawia nastrój. Ponadto, czekolada jest obecna w naszym życiu od wielu pokoleń i pojawiła się wcześniej niż wszelkiego rodzaju batony czy inne słodycze - komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

 

Smak ważniejszy niż producent


22% badanych przyznaje, że w ogóle nie kupuje słodyczy dzieciom. Skłonność do kupowania słodyczy pociechom rośnie z wiekiem. Procent osób nie kupujących dzieciom słodyczy zmniejsza się odpowiednio przy grupach wiekowych: 15-24 (28 proc.), 25-34 (26 proc.), 35-44 (18 proc.) i 45-55 (16 proc.).
 
- Owa tendencja może być spowodowana tym, że osoby z niższej grupy wiekowej (zarówno 15-24, jak i 25-34) nie posiadają w ogóle lub posiadają małe lub bardzo małe dzieci, których dietę znacznie łatwiej jest kontrolować. Na tym etapie maluchy mają mały kontakt z rówieśnikami i nie podlegają tak silnie wpływom reklamy - ocenia Paweł Jurowczyk z ARC.


- Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku starszych dzieci, które stykają się z rozmaitymi akcjami promocyjnymi producentów słodyczy, a także są pod większym wpływem grupy rówieśniczej. Wówczas rodzicom nie jest łatwo odmówić swoim pociechom słodyczy. Poza tym nadal słodkości są częstym upominkiem wręczanym dzieciom – dodaje.


Najważniejszym czynnikiem przy wyborze słodyczy okazuje się być ich wariant smakowy (31 proc.). Polacy zwracają również bardzo dużą uwagę na cenę produktu (25 proc.). Mniejsze znaczenie ma producent czy skład.

 

wybor

 

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) w dniach 5-9 września, na reprezentatywnej próbie 937 Polaków.

 

polsatnews.pl; infografika: ARC Rynek i Opinia