- Rząd pani premier Beaty Szydło postawił na reindustrializację. (…) Ale nie ma reindustrializacji bez rozwoju transportu. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powstało po to, aby odbudować żeglugę śródlądową. Nie ma rozwoju Polski bez rozwoju transportu, w tym transportu rzecznego - powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

 

Przypomniał, że na początku tego roku resort przygotował strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych, przede wszystkim Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW). - Dla nas to podstawowa droga o znaczeniu strategicznym. Dlatego też niezwykle ważną rolę pełni w niej Opole - powiedział minister. Wskazał, że Opole, które ma ogromną tradycję, rozwijało się m.in. dzięki Odrzańskiej Drodze Wodnej.

 

Bez transportu rzecznego ubogo

 

- Dzisiaj widzimy, jak bardzo ta część Polski jest uboga bez tego transportu. Dlatego też, przygotowując rozwiązania biznesowe - nie ideologiczne, biznesowe - chcieliśmy dziś zaproponować podpisanie listu intencyjnego pomiędzy ministerstwami a Polską Grupą Energetyczną na transport węgla do elektrowni w Opolu - powiedział Gróbarczyk.

 

- Jesteśmy przekonani, że do końca tego roku przygotujemy wszystkie warunki techniczne, ekonomiczne, aby można było zrealizować tę inwestycję (...) i jest to ten pierwszy krok: uruchomienie żeglugi śródlądowej właśnie do Opola - zapowiedział minister.

 

Podpisany w poniedziałek list intencyjny dotyczy "stworzenia warunków racjonalnego i efektywnego wykorzystania możliwości żeglugowych Odrzańską Drogą Wodną do transportu węgla z kopalńśląskich do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna oddział Elektrownia Opole".

 

Wszystkimi sygnatariuszami listu mają być- według zapowiedzi, które padły podczas opolskiego kongresu - wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, minister energii Krzysztof Tchórzewski, wojewoda opolski Adrian Czubak, prezes PGE Henryk Baranowski, wiceprezes PGE PawełŚliwa oraz dyrektor Elektrowni Opole Bernard Ptaszyński.

 

Współpraca na rzecz drogi wodnej

 

W poniedziałek opolscy samorządowcy podpisali ponadto deklarację dotyczącą współpracy w działaniu na rzecz sprawności Odrzańskiej Drogi Wodnej.

 

Pytany w Opolu przez dziennikarzy o kolejne etapy czy kalendarz działań związanych z przywracaniem żeglowności na Odrze, minister Gróbarczyk wskazał, że „wszystko będzie zależało od masy ładunkowej i zapotrzebowania PGE na ten transport". - Z naszej strony, ze strony ministerstwa, chcemy przygotować przede wszystkim alimentację wody i ustabilizowanie bilansu wodnego. W związku z tym przygotowujemy do końca tego roku rozwiązania techniczno-ekonomiczne, aby można było rozpocząć tę żeglugę - zapowiedział minister.

 

Warta prawie 11,7 mld zł budowa dwóch nowych bloków energetycznych w Elektrowni Opole przekroczyła półmetek w połowie lipca br. Zgodnie z harmonogramem blok nr 5 ma być przekazany do eksploatacji w lipcu 2018 r., a blok nr 6 - do końca marca 2019 r. Inwestycja w Opolu to największe obecnie przedsięwzięcie w polskiej energetyce. Po uruchomieniu nowych bloków Elektrownia Opole będzie potężną elektrownią systemową o łącznej mocy ponad 3,3 tys. megawatów. To prawie 8 proc. obecnego zapotrzebowania w kraju.

 

30 mld na pełną żeglowność

 

Podczas zorganizowanego w sierpniu w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim spotkania "Górna Odra dla Gospodarki Kraju" minister Gróbarczyk sygnalizował m.in., że przywrócenie pełnej żeglowności na Odrze będzie kosztowało ok. 30 mld zł, a także, iż Górna Odra zostanie dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r.

 

Zgodnie ze strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych ok. 30,7 mld zł. Z tego 11 mld zł miałaby kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą.

 

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

 

Kanał do Ostrawy połączy Odrę z Dunajem

 

W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

 

W sierpniu br. wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki mówiąc w Opolu o potrzebie rozwoju infrastruktury rzecznej akcentował, że pod względem wodnego transportu śródlądowego zapóźnienie Polski względem zachodnich sąsiadów sięga 100-150 lat. - Dlatego nie zdarzy się tutaj nic w dwa lata, ani nawet w cztery. Ale pierwszy krok na pewno już zrobiliśmy - zaznaczył  nawiązując do zapowiedzi przeznaczenia przez rząd miliarda złotych na usunięcie tzw. wąskich gardeł dla barek na Odrze (część z tej kwoty ma trafić na Opolszczyznę).

 

Podczas tamtego spotkania wojewoda opolski Adrian Czubak wyraził nadzieję, że Odrzańska Droga Wodna wkrótce stanie się jedną z osi rozwoju regionu. Jak mówił, aby wspierać realizację związanych z nią przedsięwzięć, od I kwartału br. przy wojewodzie działa Zespół ds. bezpieczeństwa i rozwoju w zakresie Odrzańskiej Drogi Wodnej. W kontekście tej inwestycji zapowiedziano już projekty - m.in. budowę jazów i śluz - o łącznej wartości na terenie woj. opolskiego ok. 460 mln zł.

 

W poniedziałek Czubak ocenił m.in., że podpisanie listu intencyjnego to dowód, iż "strategia polskiego rządu odnośnie transportu rzecznego wchodzi w życie".

 

PAP