Umowę w tej sprawie podpisali w piątek przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i władz stolicy. Zgodnie z nią, Warszawa otrzyma blisko 1,83 mld zł dofinansowania ze środków unijnych na budowę II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru. Jest to etap II w ramach VI osi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całość inwestycji to ponad 3,16 mld zł.

 

Obecny podczas podpisania umowy wicepremier Morawiecki podkreślił, że unijne dofinansowanie to ok. 60 proc. kosztów rozbudowy nitki metra wschód - zachód. Ponieważ "bardzo chcemy stworzyć z Warszawy centrum finansowe i centrum życia gospodarczego nie tylko w Polsce, ale również szerzej w całej Europie centralnej" - mówił wicepremier - to "do tego potrzebna jest bardzo nowoczesna komunikacja".

 

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska podkreśliła, że dzięki dofinansowaniu UE metro buduje się szybciej, a dzięki temu zmienia się miasto. Powstają nowe budynki, ulice nabierają nowego charakteru, czego przykładem jest m.in. ul. Świętokrzyska - wskazywała.

 

Sześć nowych stacji metra

 

Dzięki umowie, II linia metra wzbogaci się o sześć stacji na odcinku ok. 6 km. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane odcinki wschodnio-północny oraz zachodni II linii metra. Za Dworcem Wileńskim powstaną stacje: "Szwedzka" pod ulicą Strzelecką w pobliżu skrzyżowania z ulicą Szwedzką, "Targówek" w okolicy skrzyżowania ulic Pratulińskiej i Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z Trocką.

 

A z kolei w dzielnicy Wola wybudowane zostaną stacje: "Księcia Janusza" pod ulicą Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ulicą Księcia Janusza, "Młynów" pod ul. Górczewską zlokalizowana pomiędzy wiaduktem linii kolejowej PKP a ulicą Syreny oraz "Płocka" pod ulicą Płocką w rejonie skrzyżowania z ulicą Wolską.

 

Na nowych stacjach powstaną wentylatornie i tunele szlakowe, a za stacjami "Dworzec Wileński" i "Rondo Daszyńskiego" komory demontażowe.

 

Zakres projektu obejmuje również budowę infrastruktury towarzyszącej metra, tj. rozbudowę Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, prace przygotowawcze dla etapu III (przygotowanie dokumentacji projektowej, studium, badań itp.) oraz zakup nowego taboru - 13 sztuk pociągów dostosowanych do obsługi I i II linii metra. Na to ostatnie zadanie w ramach tego projektu przewidziano ponad 488,65 mln zł unijnego dofinansowania.

 

Technologia chroniąca środowisko

 

Jak podkreślono, przy budowie metra zastosowano technologię, która ma na celu ochronę środowiska naturalnego przez wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, powodujących poprawę akustyczną stacji i zmniejszających hałas. Korpusy stacji zostały zaprojektowane w sposób, który nie naruszy obecnych warunków gruntowo-wodnych.

 

Inwestycja znacząco poprawi system komunikacyjny dzielnic, dodatkowo wpłynie na mobilność mieszkańców i zwiększy mikroprzedsiębiorczość w niedalekiej odległości od stacji.

 

Realizacja projektu przewidziana jest do roku 2019; pierwsi pasażerowie mają pojawić się na nowych stacjach na przełomie lat 2019/2020.

Według danych, warszawskim metrem codziennie podróżuje ok. pól miliona osób, a rocznie to ok. 170 mln ludzi.

 

PAP