Dokument opracowany przez dwa resorty - skarbu oraz sportu i turystyki przedstawili szefowie ministerstw Dawid Jackiewicz i Witold Bańka.


- Działania sponsoringowe powinny być podejmowane przez spółki Skarbu Państwa w sposób transparentny i odpowiedzialny, po spełnieniu wymaganych warunków ekonomiczno-finansowych oraz przy założeniu uzyskania wymaganych efektów. Prowadzona przez kilka miesięcy przez resort kontrola wykazała w tym zakresie nieprawidłowości, które chcemy wyeliminować - powiedział minister Jackiewicz. 


Szef resortu sportu podkreślił, że jest to program pilotażowy, który uwzględnia istniejące obecnie umowy sponsorskie, nie przewiduje ich natychmiastowego wygaszenia czy renegocjacji.


- Chcemy, aby nasza współpraca w zakresie sponsoringu ze związkami sportowymi stała się efektywniejsza. W najbliższych dniach skierujemy do związków szczegółowe informacje dotyczące Kodeksu, będziemy czekali z ich strony na oferty. W ministerstwie powstanie zespół, który będzie je oceniał i opiniował. Te, które zostaną zaaprobowane, będą kierowane do potencjalnych sponsorów - dodał Bańka.


Bez pośredników


Szef resortu sportu wyjaśnił, że w ten sposób mają zostać wyeliminowani pośrednicy, którzy dotychczas byli "pomostem" między spółkami Skarbu Państwa a związkami.


- Kodeks nie będzie narzucał decyzji, jego rolą jest tylko i wyłącznie uporządkowanie aktualnej sytuacji. W zespole MSiT wystąpienia o sponsoring będą oceniali fachowcy, mający najlepszą wiedzę na temat tego, jakie dyscypliny czy konkurencje sportowe mogą być najbardziej „medalodajne” i warto w nie inwestować. Ominiemy etap pośredników, którzy często na względzie mieli wyłącznie własny interes, a nie Skarbu Państwa, skąd przecież pochodzą środki sponsorskie spółek Skarbu Państwa - poinformował Bańka.


Obaj ministrowie podkreślili, że środki sponsorskie winny być przeznaczane wyłącznie na szkolenie, nie zaś na utrzymywanie często rozbudowanej administracji i biurokracji.


"Naszym celem nie jest ograniczenie sponsoringu"


Kodeks przewiduje, że obecnie obowiązujące umowy sponsorskie będą w najbliższych 12 miesiącach poddane weryfikacji, aby dostosować je do nowych wymogów. Aktualnie osiem związków sportowych w dyscyplinach olimpijskich jest sponsorowanych przez spółki.


- Naszym celem nie jest ograniczenie sponsoringu. Przeciwnie, chcemy, aby się rozwijał, ale tak, aby środki spółek Skarbu Państwa były wydawane racjonalnie. Muszą one opracować własne strategie, monitorować wydawanie środków i później raportować Radzie Nadzorczej efekty. Mam nadzieję, że będą one coraz lepsze po tym, gdy dzięki opiniom resortu sportu, sponsoring będzie trafiał do najlepszych. Budowanie w tym zakresie ładu organizacyjnego na pewno przyniesie pożądane efekty - zadeklarował Jackiewicz.

 

PAP