Z badania przeprowadzonego przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że spontaniczne zakupy za co najmniej tysiąc złotych, o których najlepiej chciałoby się później zapomnieć, zdarzyły się 28 proc. kobiet i 31 proc. mężczyzn.

 

Wbrew zbliżonym rezultatom badania zdecydowanie częściej na finansowe szaleństwo pozwalają sobie panowie. Aż 16 proc. mężczyzn skłonnych do nieprzemyślanych zakupów powtarza swój błąd regularnie. Wśród pań do wielokrotnych, nieprzemyślanych i drogich zakupów przyznaje się jedynie 9 proc. ankietowanych.

 


Sporego wydatku, który później był powodem żalu zamiast zadowolenia, jako jednorazowego incydentu, doświadczyło 16 proc. pań i 15 proc. panów.

 

Prosta droga do zadłużenia


Spontaniczne, przekraczające możliwości finansowe zakupy, to jeden z częstszych powodów utraty panowania nad budżetem domowym.

 

- Gdy pod koniec miesiąca zaczyna brakować pieniędzy, kusi, aby przełożyć płatność bieżących rachunków, czy też czynszu na następny miesiąc. Tu pojawiają się kolejne wydatki i tak otwiera się droga do Rejestru Dłużników Biura Informacji Gospodarczej, do którego mogą już trafić osoby z zobowiązaniami na minimum 200 zł, nieopłaconymi przez co najmniej 60 dni od wyznaczonego terminu - przestrzega Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. 

 

Sprzęt elektroniczny, biżuteria, ubrania - dla nich tracimy głowę


Polakom i Polkom ciężko jest oprzeć się przed zakupem nowych smartfonów, tabletów, laptopów, telewizorów czy konsoli do gier. Wymarzony i upragniony sprzęt ostatecznie jednak nie uszczęśliwia tak, jak zakładają kupujący - u obu płci znalazł się na szczycie listy zakupów, których się później żałuje.


Inwestycji w sprzęt elektroniczny żałuje aż 31 proc. panów. Dla kobiet również stanowi to problem, ponieważ po jego zakupie poczucie zmarnowanych pieniędzy ma 17 proc. badanych. Elektronika znalazła się na drugim miejscu na liście szalonych, zbędnych wydatków pań, tuż za ubraniami, butami i biżuterią (19 proc.). 


Na kolejnej pozycji nieudanych męskich zakupów jest doposażenie samochodu (12 proc.). Niestety, najwyraźniej dodatki do auta nie spełniają pokładanych w nich oczekiwań, podobnie jak drogi sprzęt AGD (13 proc.), którym panie doposażają kuchnie.

 

 


Na wyjazdy wakacyjne panie i panowie spoglądają już inaczej. 6 proc. panów chętnie cofnęłoby czas i nie pojechało przynajmniej na niektóre z kosztownych urlopów, podczas gdy panie tego typu wydatku żałują znacznie rzadziej (3 proc.). Z badania wynika jednocześnie, że kobiety powinny głębiej w kieszeni trzymać portfel przebywając w sklepie ze sprzętem muzycznym (5 proc. żałuje później zakupu), natomiast panowie w sklepach ze sprzętem sportowym (3 proc.).