Wystawy przygotowano w ramach programu promocji polskiego wzornictwa za granicą koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza, pod marką Culture.pl. Jak podkreślili organizatorzy programu podczas czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie, wystawy "ugruntowują dobrą pozycję polskiego wzornictwa, zbudowaną dzięki regularnej obecności w miejscach kluczowych dla budowania marki projektowania, wymiany doświadczeń i nawiązywania relacji międzynarodowych".

 

Na początku kwietnia rozpocznie się wystawa polskiej sztuki podczas XXI Triennale Designu w Mediolanie. Prezentowana wystawa dotyczyć będzie dwóch kryteriów projektowania: estetyki i użyteczności.

 

- Polska wystawa opowie o tym, że projektowanie poza tym, że wchodzi w relacje z całym spektrum współczesnych problemów, ma pewne cechy stałe: piękno i użyteczność - tłumaczyła Magdalena Kochanowska, kuratorka wystawy "Piękno i pragmatyzm/ pragmatyzm i piękno".

 

Jak dodała, ekspozycję otwiera animacja autorstwa Tymka Borowskiego, zestawiająca ze sobą dwa sposoby działania: pierwszy skieruje odbiorców do wejścia na wystawę przez hasło "piękne", drugie skieruje ich do wejścia "pragmatyzm". Kochanowska podkreśliła, że ma to pokazać, że sztuka designu nie musi wybierać między estetyką a użytecznością, a może je w sobie łączyć.

 

Nowy Jork

 

Kolejne wydarzenia zaplanowano na maj - wówczas wystawa polskiego wzornictwa pojedzie do Nowego Jorku, gdzie odbywać się będzie festiwal WantedDesign. Wystawa "Pole Position" ma pokazać, że Polska należy do ważnych światowych marek w branży meblarskiej, a także w transporcie, ceramice, a nawet produkcji kurtek i śpiworów. Jak podkreślono, dla wielu renomowanych firm to właśnie projektowanie stanowi istotny aspekt modernizacji przedsiębiorstwa. Obok dużych firm pokażą się również mniej znane polskie marki.

 

Dialog polsko-brazylijski

 

W czerwcu odbędzie się także rozbudowana prezentacja polskiej kultury w Brazylii; zaprezentowane zostaną dokonania polskich twórców z zakresu designu, a także teatru, filmu, tańca. Punktem wyjścia dla twórców ekspozycji było odwołanie do wspólnego polsko-brazylijskiego dziedzictwa, zrodzonego dzięki związkom przedstawicieli obu kultur. Zespół kuratorski podczas wystawy "Design Dialogue: Poland-Brazil" zestawi projektowanie graficzne i wzornictwo, ikony wzornictwa ze współczesnych designem oraz prace polskich i brazylijskich projektantów.

 

Widownia zobaczy m.in. dzieła z Polskiej Szkoły Plakatu, jak i prace współczesnych projektantów graficznych, m.in. Roberta Czajki, Małgorzaty Gurowskiej, Marta Ignerskiej, Dawida Ryskiego i Tymka Jezierskiego. Odbędą się dwie odsłony wystawy w dwóch najważniejszych muzeach w Brazylii: w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (1-30 czerwca) oraz Muzeum Narodowym w Brasilii (1-30 listopada).

 

Latem odbędzie się także czwarta edycja projektu "Art Food", warsztatów łączących sztukę kulinarną z projektowaniem. Pod okiem projektanta Marka Cecuły, uczestnicy stworzą naczynia ceramiczne, służące do eksponowania dań.

 

Również na pierwszym Biennale designu w Londynie

 

Jesienią polski design pojedzie do Londynu, gdzie zagości na pierwszej edycji London Design Biennale, którego tematem przewodnim będzie hasło "Utopia by design". Uczestniczące kraje będą prezentować instalacje w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: jak design i innowacja mogą uczynić świat lepszym? Jak podkreślono, dzięki prowadzonemu od 2014 r. przez IAM projektowi "Wystawiajmy się!", polscy projektanci i grupy projektowe mają szansę zaprezentować się podczas najważniejszych wydarzeń designowych na świecie.

 

Wystawy w całej Europie

 

Projekty polskich twórców wystawione zostaną podczas m.in. London Design Festival, Maison et Objet, Paris Design Week, Tranoi Femme w Paryżu, Milan Design Week, WantedDesign w Nowym Jorku, Vienna Design Week w Wiedniu, Designblok Prague Design and Fashion Week, HABITAR 2016 I Helsinki Design Week, Dutch Design Week w Eindhoven, Tokio Design Week, Design Tokyo I IFFT Tokyo/Ambiente, DMY Berlin oraz na Biennale INTERIEUR 2016 w Kortrijk.

 

Wcześniej, w styczniu w Kolonii odbyła się wystawa polskiego designu podczas targów IMM Cologne. Zaprezentowano wówczas wystawę "obiektów-rozwiązań" - pomysłów, wykorzystujących nowe technologie do zaspokajania potrzeb użytkowników. Widzowie zobaczyli m.in. elektroniczną pszczołę czy inteligentną lampę, która dostosowuje barwę światła do potrzeb użytkownika. Na początku marca polskie wzornictwo zostało pokazane w Reykjaviku podczas DesignMarch - jednym z najważniejszych wydarzeń designowych w północnej Europie.

 

Wystawa "Places of Origin: Polish Graphic Design in Context", przygotowana przez Agatę Szydłowską, pokazała prace najlepszych rodzimych grafików. Jak podkreślono, wystawa "zaprosiła publiczność w intymną podróż po Polsce - po polskich miastach i miasteczkach, ulicach i zaułkach, po miejskich pejzażach i wiejskich krajobrazach, które są zarówno domem, jak i inspiracją dla projektantów".

 

Widz poznał "biografię" wybranego projektu - mógł prześledzić historię jego powstania, inspiracje jakie go zrodziły. - To pewnego rodzaju genealogia projektów graficznych - oceniła kuratorka Agata Szydłowska. - Ich historie można prześledzić sięgając do ich "praprzodków": napisów na murach, ornamentów, neonów, starych maszyn drukarskich - dodała.

 

PAP