Jak wynika z informacji UOKiK zastrzeżenia inspektorów najczęściej wzbudzało nieprawidłowe oznakowanie jajek (30 proc. zakwestionowanych) oraz niewłaściwa waga (13 proc.).

 

"Jeden z producentów oferował jaja ziołowe, co więcej - na opakowaniu widniał obrazek łąki. Mogło to sugerować konsumentom, że kupują jaja z wolnego wybiegu, tymczasem – był to chów klatkowy" – wykryli kontrolerzy.  

 

Ponadto producenci wyróżniali swoje produkty, przypisując im cechy które mają wszystkie jaja spożywcze, na przykład - stosowali hasła marketingowe, które informowały o tym, że sprzedają "świeże jaja bez GMO", "bez sztucznych barwników", "wolne od antybiotyków".

 

Zastrzeżenia Inspekcji wzbudziły też jaja sprzedawane luzem na targowiskach (53 proc. zakwestionowanych) ze względu na niewłaściwe oznakowanie w miejscu sprzedaży. Sprzedawcy nie informowali o dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur, klasie wagowej, czy imieniu i nazwisku producenta. Przykładowo – jeden ze sprzedawców oferował „jaja z zagrody” z własnego gospodarstwa. Tymczasem – jak się okazało – nie miał własnych kur.

 

Jaja – obowiązkowe informacje

 

W sklepach znajdziemy wyłącznie jaja świeże - klasy A. Muszą być one odpowiednio oznakowane. Na skorupce powinny być informacje o metodzie chowu kur (0 – ekologiczny, 1 – wolny wybieg, 2 – ściółkowy, 3 – klatkowy), kod państwa i weterynaryjny numer identyfikacyjny hodowli składający się z ośmiu cyfr.

 

Na opakowaniu natomiast muszą być informacje o klasie wagowej jaja  - S, M, L, XL.  Jajka sprzedawane na bazarze bezpośrednio przez gospodarza, który ma mniej niż 50 kur nie muszą być ostemplowane. Jednak w miejscu sprzedaży muszą się pojawić następujące informacje: nazwa i adres gospodarstwa oraz imię i nazwisko rolnika.

 

jaja


Prawo do reklamacji

 

UOKiK przypomina, że każdy kto kupił nieświeżą żywność ma prawo do reklamacji. Konieczny będzie dowód zakupu, np. paragon, wyciąg z konta, które potwierdzą, że produkt został zakupiony w danym sklepie.

 

Reklamację można złożyć w ciągu 2 lat od zakupu, ale przed upływem daty ważności. Klient ma prawo domagać się wymiany na produkt bez wad (np. na świeży) lub obniżenia ceny. Zwrot gotówki jest możliwy, gdy wada jest istotna.

 

polsatnews.pl, infografika:UOKiK