- Już od dawna wiadomo, że jeśli nasze kości są "ubijane" wysiłkiem fizycznym i o ile mamy dobrą podaż wapnia i witaminy D w pożywieniu, jest to idealna recepta na zachowanie zdrowia na starość - przyznał profesor. - Dlatego genialną rzeczą jest jedna szklanka mleka codziennie dla dziecka. Jest tam minimum wapnia i fosforu. Oprócz tego dobrze by było jeść też ryby lub tran - wyjaśnił.

 

Ćwiczenia fizyczne a walka z osteoporozą

 

Prof. Januszewicz zwrócił uwagę, że dla młodych mężczyzn szczególnie zalecane są sporty takie jak np. bieganie, tenis czy podnoszenie ciężarów. - "Ubijanie kości", czyli wysiłek fizyczny, dobrze robi zwłaszcza na kości kręgosłupa.

 

Podkreślił, że choć podnoszenie ciężarów wpływa na wzrost ciśnienia krwi, to u młodych ludzi nie stanowi to problemu, a ich organizm świetnie sobie z tym radzi.  - Co więcej, wysiłek fizyczny jest zalecany na obniżenie zbyt wysokiego ciśnienia. Z kolei ciśnienie tętnicze pomaga dostarczyć minerały do kości - wskazał profesor.

 

- Kość jest żywą tkanką metaboliczną, tam cały czas dokonuje się obrót minerałami. Rzeczami niezbędnymi są więc właściwa podaż tych minerałów, czyli ser, mleko, jogurt i witamina D, czyli ryby lub tran - podsumował.

 

Polsat News