- Po trwającym przeszło dwa lata "serialu", w którym głównym bohaterem był łódzki rower miejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić wykonawcę tej usługi; firmę NextBike, która już wiosną udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

 

Prezes spółki NextBike Tomasz Wojtkiewicz stwierdził, że  Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce i zostanie uruchomiony do końca kwietnia.

 

Logowanie w terminalu

 

Rower będzie można wypożyczyć po zalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliwe przy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP (. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić złotówkę, za drugą - 3 zł, a każda następna kosztować ma 5 zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przez jednego użytkownika.

 

- Na tym samym loginie i haśle będzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają nasze systemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czy Krakowie - dodał prezes Tomasz Wojtkiewicz.

 

Prezydent Łodzi zaznaczyła, że o dalszym rozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy - poziomem swojego zainteresowania - wskażą, ile rowerów i stacji w mieście potrzeba.

 

Umowa na 4 lata

 

Miasto podpisało umowę z NextBike po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania, które wpłynęły po wygraniu przez spółkę przetargu. Był to już kolejny przetarg na wykonanie tego zadania. Ubiegały się o nie dwie konkurencyjne firmy; przetargi były unieważniane, czterokrotnie zmieniano wykonawcę.

 

- Umowa obowiązywać będzie przez cztery lata. W tej chwili nie ma żadnych przeszkód, by wykonawca przystąpił do wdrażania systemu, aby na wiosnę zaczął działać - zaznaczył dyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.

 

Jednoślady mają być wyposażone w moduły GPS, które mają być dodatkowym zabezpieczeniem przeciw kradzieży. Dostarczą także informacji o trasach, którymi poruszają się mieszkańcy. Dane będą wykorzystywane przy projektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi. Wygląd terminali ma być spójny z Systemem Informacji Miejskiej (np. z kolorem tablic informujących o nazwach ulic), a na każdym z nich dostępna będzie mapa z lokalizacją wszystkich stacji.

 

Do systemu będą mogły przyłączyć się prywatne firmy - galerie handlowe, biurowce, deweloperzy, którzy zainstalują stacje dokujące na swoim terenie.

 

PAP