Pracę do domu przynieśli na święta głównie szefowie firm oraz osoby samozatrudnione. To właśnie te dwie grupy zawodowe pracują powyżej ustawowego etatu 40 godzin tygodniowo i to one nie mogą pozwolić sobie na to, by całe święta spędzić na leniuchowaniu.

 

Natomiast podczas świąt telefonu nie może wyłączyć co dziesiąty pracownik. Dotyczy to przedstawicieli różnych zawodów – od lekarzy, weterynarzy i pracowników służb porządkowych, przez przewoźników i osoby pracujące w niektórych usługach takich jak gastronomia czy hotelarstwo po pracowników agencji PR. Nową grupą zawodową, która również musi być dostępna niezależnie od świątecznych planów to programiści i administratorzy sieci. Biznes online nie może pozwolić sobie na przestój, zatem w razie awarii serwerów czy oprogramowania, trzeba reagować jak najszybciej.

 

Praca w święta


Jak dobrze wypocząć w trakcie Bożego Narodzenia

 

Eksperci praca.pl radzą:

 

Śpij zdrowo - czyli w optymalnej temperaturze (18-20 stopni) i w wywietrzonym pomieszczeniu (organizm potrzebuje tlenu). Przed snem nie baw się telefonem czy tabletem (zwiększa kłopoty z zaśnięciem) i nie jedz nic ciężkostrawnego. Unikaj też siedzenia przed monitorem komputera tuż przed snem – według szwedzkich badań (Uniwersytet Gothenburg) spędzanie wieczorów przed komputerem podwyższa poziom hormonu stresu w organizmie.


Odpowiednio się odżywiaj - w czasie Bożego Narodzenia przysmaków jest tyle., że trudno wprawdzie powstrzymać się od jedzenia, ale pamiętaj, że jeśli się przejesz, to na pewno nie odpoczniesz.


Zadbaj o przyjemności - i to nie koniecznie te jedzeniowe. Zrób coś, co poprawia ci nastrój. Wypróbuj coś nowego i nietypowego. Może gra planszowa? Albo wieczorny grill z przyjaciółmi? Święta niekoniecznie musisz spędzać przed telewizorem.


Bądź społeczny - uśmiechaj się i spędzaj czas z innymi. Badania wykazują, że nawet wymuszony uśmiech relaksuje ciało. A przebywanie z osobami, które lubimy i cenimy koi nerwy. Jeśli tylko masz okazję - całuj się. Laura Berman, doktor z Northwestern University udowadnia, że ci, którzy rzadko się całują, są 8 razy bardziej narażeni na chroniczny stres.


Bądź aktywny - w tym roku zaspy śnieżne i ujemne temperatury raczej nam nie grożą. Popołudniowy spacer przez pięknie oświetlone ulice to delikatny, ale skuteczny aktywny wypoczynek który pozwoli rozprostować mięśnie i sprawi, że ciało szybciej zacznie produkować endorfiny. Już 10 minut spaceru redukuje poziom hormonu stresu.


Jeśli należysz do 71 proc. Polaków, którzy mogą odpoczywać w Święta - wyłącz telefon służbowy i nie przeglądaj zaległych maili.

 

polsatnews.pl, infografika-praca.pl