O niedostatecznym przygotowaniu alarmowały m.in. Związek Powiatów Polskich oraz dostawcy oprogramowania. Zmiany będą dotyczyć 380 powiatów i ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców. Nowelę, która teraz trafi do Senatu, poparło 441 posłów, jeden był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.


Nowe przepisy regulują m.in. kwestie związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych w centralnej ewidencji kierowców oraz wprowadzeniem okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B. Nowelizacja ustawy spowoduje późniejsze wprowadzenie obowiązku przekazywania do centralnej ewidencji kierowców danych o kierowcach naruszających przepisy ruchu drogowego oraz przydzielonych im punktów karnych.


Według nowych przepisów, z roku do dwóch lat wzrośnie tzw. okres próbny, a świeżo upieczeni kierowcy będą musieli przechodzić dodatkowo kurs i szkolenie. Przez pierwsze osiem miesięcy obowiązywać ich będą także stałe ograniczenia prędkości – 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h w terenie niezabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej. Nowe zasady mają przede wszystkim wpłynąć na najmłodszą grupę kierowców – od 18 do 24 lat.

 

Informacje o kierowcach i pojazdach w internecie

 

Od 2017 roku będzie można sprawdzić w internecie liczbę punktów karnych oraz popełnione naruszenia kodeksu drogowego. On-line będzie można także udostępnić dane pracodawcy, dzięki czemu przedsiębiorcy łatwo będą mogli zweryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępniają służbowe samochody osobom bez prawa do ich prowadzenia.


W internecie będzie można także sprawdzić jakość szkół jazdy, dzięki dostępnym danym statystycznym. Zdaniem MSWiA zwiększy to konkurencję między ośrodkami szkolenia i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Powstanie także system, który powiadomi właściciela pojazdu o ważnych terminach związanych z autem lub prawem jazdy.


W systemie przewidziano także gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych oraz o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC). Dzięki temu kierowcy mogliby sprawdzić przez internet stan pojazdu przed zakupem używanego auta. Powstać ma także centralna ewidencja posiadaczy kart parkingowych.

 

PAP