Pierwotnie pociągi Dart, produkcji bydgoskiej Pesy, zwane też "polskimi Pendolino” miały wyjechać na tory z dniem wejścia nowego rozkładu jazdy, czyli od niedzieli. - Liczymy, na to, że uda się nam pojechać pierwszymi Dartami w tym roku. To cały czas jest kwestia ile gotowych pojazdów dostarczy nam producent. Obecnie mamy odebrany końcowo jeden pociąg - stwierdził Jacek Leonkiewicz.

 

- Myślę, że w tym tygodniu uda się odebrać 2-3 Darty. Jeśli chodzi o naszą umowę z Pesą, ona trwa i Pesa jest zobowiązana dostarczyć nam do końca roku wszystkie 20 pociągów - dodał prezes PKP Intercity. - Nie mam pewności, że odbierzemy do końca roku wszystkie, ale mocno na to liczę i widzimy, z przesyłanych codziennie harmonogramów, że producent bardzo przyspieszył i że zdąży je dostarczyć - zaznaczył.

 

Jeśli PKP nie dostanie do końca roku wszystkich Dartów, to przepaść może unijna dotacja - ok. 570 mln zł. Przetarg na dostawę 20 pociągów, który wygrał model Pesy, został rozstrzygnięty w lutym ubiegłego roku. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym prawie połowa to pieniądze unijne. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić unijne dofinansowanie.

 

- W kwestii dofinansowania unijnego liczymy na to, że uda się nam to zorganizować w taki sposób, żebyśmy nie stracili dofinansowania unijnego i mieli te pojazdy odebrane. To jest kwestia ustaleń z organami państwowymi i jest za wcześnie, żeby mówić o jakichś szczegółach, negocjujemy różne rozwiązania – ujawnił Jacek Leonkiewicz.

 

Według nieoficjalnych informacji przeciągał się proces akceptacji i homologacji technicznych szczegółów konstrukcji Dartów. Poza tym w Pesie spiętrzyły się terminy, bo oprócz pociągów, firma musi też dostarczyć do końca roku tramwaje dla kilku miast.

 

Darty mają 352 miejsca siedzące - 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i może rozwijać prędkość 200 kilometrów na godzinę. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Są także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

 

PAP