Według badania w porównaniu z 2000 rokiem polskie rodziny zjadają o połowę mniej ziemniaków i pieczywa. Chętniej kupują mięso, coraz częściej drób, choć nadal najczęściej na talerzach króluje wieprzowina. Trzykrotnie wzrosło spożycie wody w butelkach, o 150 proc. konsumpcja czekolady, o ponad 50 proc. wysokiej jakości wędlin i o ok. 20 proc. soków owocowych.

 

- W ciągu 15 lat na wydatki Polaków na żywność wzrosły o 40 proc. Znacznie częściej korzystamy z restauracji i barów i ta tendencja utrzyma się w kolejnych latach – powiedział główny ekonomista BGŻ BNP Paribas Dariusz Winek.

 

Na przestrzeni 15 lat o prawie połowę zmniejszyły się zakupy ziemniaków i pieczywa . O niemal 40 proc. spadło spożycie mąki i cukru. O ok. 20 proc mniejsze sa zakupy  olejów i tłuszczy, warzyw oraz jaj. Według raportu spada spożycie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych, a zmiany te wynikają z bogacenia się społeczeństwa i rosnącej popularności jedzenia poza.

 

Jogurt zamiast mleka


Polacy piją zdecydowanie mniej mleka. Od 1999 do 2014 roku jego zakupy zmniejszyły się o 43 proc. - Jest to związane ze wzrostem zamożności społeczeństwa, które częściej wybiera przetworzone produkty mleczarskie np. jogurty i napoje mleczne - tłumaczy Dariusz Winek.

 

Pomimo, że konsumpcja mleka corocznie spada, to prawie co trzeci Polak spożywa je nawet 2-3 razy w tygodniu. Tendencja spadkowa dotyczy też śmietany i masła, ich zakupy spadły o 24 proc. i 36 proc. Większą popularnością cieszą się sery. Tylko w latach 2000-2012 ich miesięczny poziom konsumpcji wzrósł o 11 proc. (do 0,95 kg/osobę).


Na talerzach więcej wędlin i mięsa, mniej ryb


Konsumpcja mięsa na przestrzeni 15 lat wzrosła o 9 proc. i wyniosła 73,9 kg na osobę rocznie. Największy wzrost zanotowało mięso drobiowe. Jednak mięsem, którego Polacy jedzą najwięcej, wciąż jest wieprzowina. Wołowina, jako jeden z droższych rodzajów mięsa, nie jest w Polsce zbyt popularna.  Jej średnie spożycie w latach 2012-2014 utrzymywało się na zbliżonym poziomie, poniżej 2 kg na osobę rocznie. Ryby i owoce morza jedzone są rzadko i ich spożycie na przestrzeni ostatnich 15 lat spadło.

 

Mniej cukru, więcej słodyczy

 

Od końca lat 90. nastąpił znaczny (o 39 proc.) spadek spożycia cukru do 14,3 kg na osobę rocznie. Wzrosła jednak sprzedaż słodyczy oraz mocno słodzonych napojów. Spożycie czekolady i wyrobów cukierniczych zwiększyło się o 36 proc. w latach 2005-2014.

 


Z ankiet GFK wynika, że Polacy przy zakupie żywności tylko w niewielkim stopniu kierują się marką i w zasadzie nie są skłonni płacić więcej za tzw. "żywność wysokiej jakości".

 

BGŻ BNP Paribas, polsatnews.pl