Ponad dwie trzecie Polaków (67 proc.) informacje na temat promocji czerpie najczęściej z gazetek reklamowych. Według badania, konsumenci w pierwszej kolejności biorą udział w akcjach najłatwiej dostępnych i nie wymagających zbytniego zaangażowania. Preferują rejestrację do konkursu na stronie internetowej lub wrzucenie kuponu do urny w sklepie. Takie, przy których wymagane jest wypełnienie kuponu konkursowego czy uczestnictwo w sponsorowanym wydarzeniu, cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością.

 

W ostatnich 12 miesiącach 78 proc. badanych skorzystało z promocji polegającej na obniżce ceny produktu lub usługi, 56 proc. z oferty typu ”większa ilość za tą samą cenę”, a 38 proc. z okazji typu "drugi produkt gratis”.

 

- Pozytywny stosunek do promocji konsumenci budują wtedy, gdy uda im się podczas zakupów zaoszczędzić znaczącą dla nich sumę pieniędzy lub gdy udział w promocji wiąże się z otrzymaniem czegoś atrakcyjnego, w formie gratisu, czy jako wygrana w loterii lub konkursie. Najwięcej pozytywnych emocji wzbudza wygrana nawet drobnego upominku, zwłaszcza wtedy, gdy jest efektem pracy włożonej przez konsumenta w uzyskanie nagrody, np. zbieranie opakowań i wymiana na gwarantowaną nagrodę – powiedział Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.

 

11 proc. respondentów miało negatywne doświadczenia związane z promocjami, np. z zawyżaniem ceny towaru w promocji, wadliwymi czy przeterminowanymi produktami lub niejasnymi zasadami promocji.


Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (ankiety online) w dniach 12-19 października 2015 r. Respondentami były 1003 osoby dorosłe.

 

ARC, Polsat News