W uroczystej prezentacji w hangarze w pobliżu szanghajskiego portu lotniczego Pudong uczestniczyło około 4 tys. przedstawicieli władz i innych gości.

 

Samolot ma odbyć swój dziewiczy lot w przyszłym roku. Następnie czekają go trzy lata testów, zanim trafi do normalnego użytkowania.


Comac C919 to dwusilnikowa maszyna, która pomieści, w zależności od wersji, od 158 do 174 pasażerów. Produkowana będzie przez firmę z udziałami skarbu państwa - Commercial Aircraft of China (COMAC). Samolot ma zastąpić Boeingi rodziny 737 i Airbusy A320, z których dzisiaj powszechnie korzystają chińskie linie lotnicze.


Koszt całego projektu, który rozpoczęto 7 lat temu, szacowany jest na ponad 8,3 mld dolarów. Firma planuje produkować od 5 do 10 samolotów rocznie w latach 2016 i 2017, a docelowo do 150 rocznie. W sumie ma powstać 2300 maszyn tego typu. Do zbudowania C919 wykorzystano silniki i awionikę pochodzące od zewnętrznych producentów. Napęd dostarcza konsorcjum CFE International, które współtworzą amerykański General Electric i francuska Snecma. COMAC chce jednak w przyszłości używać silników swojej produkcji. Zasięg samolotu ma wynieść 4075 km w wersji standardowej.


Nie ujawniono jeszcze ceny C919, ale według przewidywań może ona być konkurencyjna wobec produktów Boeinga i Airbusa.


Polsat News, PAP, Wikipedia