Naukowcy zbadali największy kwiat zachowany w bałtyckim bursztynie. Ma co najmniej 34 mln lat

Eva-Maria Sadowski i in., Scientific Reports
Zatopiony w bursztynie kwiat widoczny z gory

Jest niepowtarzalny, bo jego średnica ma prawie 3 cm, podczas gdy u innych okazów zazwyczaj nie przekracza 1 cm. Naukowcy określili jego wiek na 34-38 mln lat. Najnowsze badanie wykazało, że nie należy do rodziny herbatowatych, jak dotychczas sądzono, a do azjatyckiego gatunku Symplocos. Nigdy wcześniej tego gatunku nie znaleziono w bursztynie z Morza Bałtyckiego.

Dr Eva-Maria Sadowski z Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie i dr Christa-Charlotte Hoffmann z Uniwersytetu Wiedeńskiego przeprowadziły badania pod mikroskopem elektronowym skamieliny, która pochodzi z największego na świecie złoża bursztynu w Kaliningradzie na wybrzeżu Morza Bałtyckiego, a obecnie znajduje się w Federalnym Instytucie Nauk o Ziemi i Zasobów Naturalnych w Berlinie.  Wyniki badania zostały opisane na łamach "Scientific Reports".

ZOBACZ: W Ziemię uderzył "intensywny wybuch energii". Naukowcy sądzą, że to efekt zderzenia gwiazd

Skamielina, po raz pierwszy opisana 150 lat temu, została błędnie sklasyfikowana jako Stewarcja, należąca do rodziny herbatowatych. Zastosowanie mikroskopu elektronowego pozwoliło na odkrycie, że w bursztynie został utrwalony proces uwalniania ziaren pyłku kwiatowego z pręcików kwiatu. Pyłek został wydrapany z inkluzji za pomocą skalpela, a jego ziarna zbadane pod mikroskopem elektronowym.

Historyczne opracowanie okazuScientific Reports
Historyczne opracowanie okazu
PylnikScientific Reports
Pylnik

Niepowtarzalny bursztyn z Morza Bałtyckiego

"To niezwykłe znaleźć w bursztynie tak duży kwiat z pręcikami, w idealnym momencie - gdy są otwarte, aby uwolnić pyłek" - powiedziała dr Eva-Maria Sadowski, cytowana na stronie internetowej Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie.

"Tylko bardzo duże powiększenie pozwala nam zobaczyć szczegóły morfologiczne ziaren pyłku, które mają zaledwie kilka mikrometrów" -  podkreśliła dr Christa Hofmann.

ZOBACZ: Naukowcy odkryli specjalny przełącznik w mózgu, który może pozwolić na wieloletnie podróże kosmiczne

Kwiat widziany z góryScientific Reports
Kwiat widziany z góry
Pyłek pod mikroskopemScientific Reports
Pyłek pod mikroskopem

Cechy zbadanego pyłku kwiatowego pozwoliły zaklasyfikować skamielinę do azjatyckiego gatunku Symplocos, który obejmuje drzewa i krzewy z rodziny wrzosowców, występujące w strefie tropikalnej i subtropikalnej. Jest to pierwszy zapis kopalny tego gatunku zatopiony w bursztynie pochodzącym z Bałtyku.

adn / Polsatnews.pl