Media: Rosyjskie linie lotnicze z powodu sankcji rozbierają samoloty na części

Świat
Media: Rosyjskie linie lotnicze z powodu sankcji rozbierają samoloty na części
Clay Gilliland/Flickr/CC BY-SA 2.0
Aeroflot rozbiera swoje samoloty na części

Rosyjskie linie lotnicze, w tym kontrolowany przez państwo Aeroflot, rozbierają samoloty w celu zabezpieczenia części zamiennych. Wszystko przez sankcje, bo Rosjanie nie mogą już kupować lotniczych komponentów za granicą.

Kroki te podjęto zgodne z radą, jaką rosyjski rząd udzielił w czerwcu liniom lotniczym. Miały one rozpocząć wykorzystywanie podzespołów niektórych samolotów, by pozostałe - wyprodukowane za granicą - mogły nadal latać, co najmniej do 2025 roku - podał Reuters, powołując się na cztery źródła w branży.

 

Sankcje nałożone na Rosję po tym, jak pod koniec lutego wysłała na Ukrainę swoje wojska, uniemożliwiły jej liniom lotniczym uzyskiwanie części zamiennych, a także konserwacje samolotów na Zachodzie.

 

ZOBACZ: Szwedzkie media: Rosyjskie samoloty stworzyły zagrożenie dla lotnictwa cywilnego

 

Branżowe źródła przekazały, że rozbiórka już się rozpoczęła. Co najmniej jeden Suchoj Superjet 100 i jeden Airbus A350, oba obsługiwane przez Aeroflot, są uziemione i rozmontowywane. Co ważne, Airbus A350 miał być prawie nowy. Podzespoły zostały usunięte również z Boeinga 737 i Airbusa A320.

"Kanibalizacja" rosyjskiej floty

Reuters przypomina, że większość rosyjskiej floty składa się z zachodnich samolotów.

 

Źródło z zachodniego przemysłu lotniczego podało, że to "tylko kwestia czasu" zanim samoloty w Rosji będą "kanibalizowane". Nowsze generacje samolotów mają bowiem technologię, którą trzeba stale aktualizować.

 

ZOBACZ: Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Rosjanie grożą wysadzeniem: Albo nasza ziemia, albo pustynia

 

Prawie 80 proc. floty Aeroflotu składa się z Boeingów i Airbusów. Produkowany w kraju Suchoj Superjet jest również uzależniony od zachodnich komponentów.

 

Drugie źródło przekazało, że rosyjscy przewoźnicy - z powodu sankcji - latają na mniejszej liczbie tras i w związku z tym z nieużywanych samolotów można było wymontować podzespoły.

Rosyjskie samoloty nie latają z powodu sankcji

Z danych Reutera, zebranych na podstawie informacji Flightradar24, wynika że około 50 samolotów Aeroflotu, czyli 15 proc. jego floty, nie latało od końca lipca.

 

ZOBACZ: Miedwiediew atakuje Kazachstan i Gruzję. Wpis byłego prezydenta Rosji błyskawicznie zniknął z sieci

 

Aeroflot, niegdyś jedna z najlepszych linii lotniczych na świecie, ale teraz zależna od pomocy państwa, odnotowała 22-procentowy spadek ruchu w drugim kwartale tego roku w porównaniu z ubiegłym - wynika z danych firmy.

 

Zabezpieczenie dostaw z krajów, które nie nałożyły sankcji na Rosję, raczej nie pomoże, ponieważ firmy z Azji i Bliskiego Wschodu obawiają się nałożenia na nie sankcji - podają źródła Reutersa.

msm/ sgo / Reuters / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie