"Nie czekaj, pytaj lekarza". Kolejna odsłona kampanii "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję"

Technologie

Ponad 1,5 miliona osób w Polsce cierpi na depresję. Czwarta edycja kampanii społecznej "Twarze depresji" ma przypominać, że nieleczona choroba jest zagrożeniem dla życia osób, które na nią cierpią, ale można ją wyleczyć w każdym wieku. Tegoroczna edycja jest poświęcona zdrowiu psychicznemu seniorów. W kampanię zaangażowali się m.in. znani aktorzy i dziennikarze.

Kampania "Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję" od kilku lat nagłaśnia problem depresji w Polsce. Jej autorzy przypominają, że choć na zaburzenie cierpi 1,5 miliona Polaków, to co trzeci nie podejmuje leczenia. 

 

Depresja jest szczególnie dotkliwa w przypadku osób starszych i samotnych, które często nie mają wsparcia najbliższych. Tego problemu dotyka tegoroczna edycja kampanii. Dane z 2015 roku wskazują, że spośród 5,5 tysiąca samobójstw, 2 tysiące popełniły osoby starsze, w wieku 60+. Przyczyną wielu z nich mogło być osamotnienie, owdowienie i związana z nimi choroba.

 

Z depresją do lekarza pierwszego kontaktu

 

U osób starszych problem depresji często jest nieuświadomiony.

 

- Seniorzy nie przyjdą do lekarza psychiatry. Oni przyjdą do lekarza pierwszego kontaktu, powiedzą "bolą mnie plecy, kłuje mnie za mostkiem". Lekarz nic nie znajduje i jest to wskazówka, że trzeba szukać gdzieś indziej - mówił w programie "Nowy Dzień z Polsat News" dr Wiktor Buczek, psychiatra.

 

Dr Buczek zwracał też uwagę na to, że obniżenie nastroju nie jest kluczowym objawem depresji u osób starszych.

 

- Na pierwszy plan wysuwają się często: napięcie, nerwowość, skargi hipochondryczne. Seniorzy obawiają się kategorii "gorszych obywateli", niesprawnych, mniej uczestniczących. Towarzyszy im też obniżona samoocena - podkreślał.

 

Depresja może dotknąć każdego

 

Wcześniejsze edycje kampanii były poświęcone m.in depresji u dzieci i młodzieży oraz depresji poporodowej.

 

- Kampania ma zwracać uwagę na to, że depresja może dotknąć każdego z nas - mówiła Joanna Mielczarek ze stowarzyszenia "Mali bracia ubogich". - Chodzi o to, żeby powiedzieć: "zgłoś się, nie czekaj, pytaj lekarzy, spróbuj się diagnozować". Depresja w każdym wieku jest uleczalna - dodała.

 

Uwrażliwienie na problem depresji jest ważne też ze względu na tempo życia i przeciążenie psychiczne w społeczeństwie. Jak mówi dr Buczek, natłok informacji i kontrolowanie wielu wątków naraz może prowadzić do wypalenia. - Idzie za tym cały szereg reakcji fizjologicznych, które mogą doprowadzić do skrajnego wyczerpania - mówił dr Buczek.

 

Twarzami kampanii są znane osoby, niekoniecznie dotknięte depresją. W tym roku zaangażowali się w nią m.in. aktorka Ewa Błaszczyk, dziennikarka Krystyna Czubówna, aktor Wiktor Zborowski i dziennikarz Telewizji Polsat Jarosław Gugała.

 

polsatnews.pl

mta/luq/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie