"Czy wiesz, jak Cię widzą na melanżu?" - pyta nastolatków GIS. I ostrzega przed używkami
Zamiast umoralniających wykładów krótkie filmiki pokazujące skutki zażywania narkotyków, picia alkoholu i palenia proponuje Główny Inspektorat Sanitarny. Atrakcyjne dziewczyny w zderzeniu z brudnym przejściem podziemnym, plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka, pijackie zataczanie zamiast seksownego tańca - to obrazki kampanii "Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość".
Jak tłumaczą autorzy kampanii celem jest "uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia".
Co drugi później żałuje
Przypominają, że z przeprowadzonych w styczniu badań wynika, że 90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
- Szukaliśmy sposobu na przekonanie nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale wpływają na ich wizerunek w grupie rówieśniczej - opisuje Marcin Bombrych, Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
- Pokazujemy nastolatkom, że wyobrażenia związane z oddziaływaniem używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z rzeczywistością bywają rozczarowujące, a ich zachowanie pod wpływem tych substancji często jest żenujące. Przede wszystkim chcemy przemówić do wyobraźni młodzieży, pozostawiając ich z refleksją, a nie gotową tezą - dodaje.
10 ostrzegawczych filmów
W ramach kampanii powstało 10 spotów wideo. Pokazują skrajnie kontrastowe obrazy ilustrujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek.
W jednym z filmów dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy i - jak jej się wydaje - wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób.
Na innym filmie pijanemu chłopakowi wydaje się, że ma duże powodzenie u dziewczyn.
W kolejnym klipie nastolatkowi po zażyciu amfetaminy zdaje się, że świetnie się bawi.
Specjalna strona internetowa
W ramach kampanii powstała również strona internetowa www.melanz.tv. Jej głównym elementem jest test "Jakim typem melanżowicza jesteś?” utrzymany w konwencji quizów rozrywkowych.
Zarówno pytania, jak i wynik testu dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania. Dodatkowo na stronie kampanii są rozszerzone informacje na temat alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz lista kontaktów do organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień.
Kampania "Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość" jest adresowana także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających m.in. zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.
Główny Inspektor Sanitarny Marek Posobkiewicz znany jest z niekonwencjonalnych kampanii. Występuje czasem w nich sam, wcielając się w rapera GISu.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze