Polski system zapobiegnie zderzeniom statków

Technologie
Polski system zapobiegnie zderzeniom statków
www.polferries.pl

System nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim Navdec opracowany przez naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie trafi na promy Polferries. Polski operator jest pierwszym, który komercyjnie wykorzysta system.

Navdec to innowacyjny system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. System zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Umowa między Polską Żeglugą Bałtycką, której promy pływają pod marką Polferries, a operatorem systemu Navdec spółką Sup4Nav zakłada wyposażenie w system wszystkich trzech promów Polferries.

 

- System wspomaga nawigatora w sytuacjach kolizyjnych - powiedział prezes spółki Sup4Nav Piotr Wołejsza. - Całą sytuację nawigator ma zobrazowaną na mapie elektronicznej, na której znajdują się inne statki - wyjaśnił Wołejsza. - Innowacyjne w systemie jest określenie pierwszeństwa drogi jednostek, a także z którego prawidła prawa drogi morskiej to wynika. Kiedy jednostka nie ma pierwszeństwa, nawigator określa, na jaką odległość chciałby "rozminąć się" z innym statkiem, a system podaje bezpieczne i niebezpieczne kursy - dodał.

 

- System może podawać bezpieczne i niebezpieczne kursy w stosunku do jednego statku, ale także wielu, znajdujących się w określonej odległości od statku własnego. System może brać pod uwagę wszystkie obiekty, np. w promieniu ośmiu mil i względem nich określane są bezpieczne i niebezpieczne kursy - stwierdził Wołejsza.

 

Polska Żegluga Bałtycka jest pierwszym armatorem, który zdecydował się komercyjnie wykorzystać system i podpisał umowę kupna - poinformował Wołejsza. - Mamy jeszcze dziewięciu armatorów, którzy testują system i mamy nadzieję, że przynajmniej z niektórymi z nich uda się podpisać umowy na jego sprzedaż - dodał.

 

Nowoczesny system został opracowany w Akademii Morskiej w Szczecinie w zespole prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego, a obecnie jest komercjalizowany przez spółkę Sup4Nav zawiązana przez pracowników Akademii przy wsparciu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

 

Przedsięwzięcie wspomagające pracę nawigatorów było testowane od początku 2016 r. na pokładach promów Wawel i Mazovia pływających pod marką Polferries. Teraz system trafi na trzeci prom Polferries, czyli Baltivię.

 

- Obecnie nie ma wymogów, które nakazują armatorom montowanie takich systemów - poinformował dyrektor ds. technicznych Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Jakub Komers. - Jednak systemy oparte na takich zasadach działania i o tej funkcjonalności, jak Navdec będą za kilka lat wymagane. Mając to na uwadze, chcieliśmy powoli przygotowywać na taką ewentualność nasze załogi - dodaje.

 

- Dodatkowym atutem dla polskiego armatora, jakim jesteśmy, było także to, że Navdec to wsparcie rodzimej firmy - podkreślił Komers.

 

PAP

hlk/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie