Na reklamę w polskim internecie przedsiębiorcy wydają już połowę tego, co na spoty telewizyjne
W 2015 roku wydatki na reklamę w sieci rosły w Polsce co kwartał odpowiednio o: 12, 16, 19 i 32 proc. Cały rok zamknął się wzrostem na poziomie 20,2 proc. - wynika z badania AdEx, zrealizowanego na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. W sumie oznacza to wzrost nakładów na ogłoszenia i spoty reklamowe o 528 mln zł w porównaniu z rokiem 2014.
Wydatki na reklamę cyfrową pokonały w 2015 roku granicę kolejnego miliarda, osiągając wartość 3,17 mld zł.
Ta wielkość zbliża się już do połowy wartości nakładów na reklamę telewizyjnej, na którą według szacunków firmy SMG, firmy wydały w ubiegłym roku 7 mld 647 mln złotych.
Od 2007 roku reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na obecność swoich firm i produktów w internecie ponad czterokrotnie.
Autorzy raportu zwracają też uwagę, że aż o 259 proc. wzrosły wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych (smarfony, tablety), a o 141 proc. na reklamę w mediach społecznościowych.
- Użytkownicy coraz więcej czasu spędzają w sieci przed ekranami swoich urządzeń - coraz częściej mobilnych. To przekłada się oczywiście na strategie reklamodawców, którzy podążając za klientami wykorzystują w coraz większym stopniu możliwości, jakie stwarza reklama interaktywna - stwierdził prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt.
Rządzą: motoryzacja, finanse, handel
Jedna piąta inwestycji reklamowych w internecie pochodziła w ubiegłym roku z branży motoryzacyjnej, a jedna dziesiąta - z branży finansowej.
Na kolejnych miejscach jeśli chodzi o udział w rynku reklamowym są: handel (9 proc.) i nieruchomości (8 proc.).
Polska reklama internetowa odzwierciedla trendy największego rynku - amerykańskiego. W USA w ubiegłym roku przychody z reklamy internetowej wzrosły o 20 proc. osiągając poziom 59,6 mld dolarów. Był to szósty rok z rzędu, w którym ten segment reklamowego rynku wzrósł dwucyfrowo. Najdynamiczniej rozwija się reklama na urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze