KNF: Polacy powinni lepiej zadbać o swoje bezpieczeństwo w e-banku

Biznes
KNF: Polacy powinni lepiej zadbać o swoje bezpieczeństwo w e-banku
Flickr/Glenn3095/Public Domain

Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Nadzoru Finansowego. Okazało się m.in, że większość właścicieli kont nie zmienia cyklicznie hasła dostępu.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie KNF przez TNS Polska wynika, że prawie połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z niej co najmniej raz w tygodniu, a 13 proc. codziennie. Dla większości wydaje się ona być rozwiązaniem bezpiecznym.

 

"Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie padło ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się - w zależności od rodzaju ataku - od 1 do 5 proc."  - podała KNF.

 

Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego.

 

Uśpiona czujność może być przyczyną problemów

 

Wyniki badania pokazują jednak, że - jak podkreśla KNF - brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia, usypiają czujność użytkowników.

 

"Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które mogą uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem" – podsumowała KNF.

 

Z badania KNF wynika także, że logując się do banku Polacy najczęściej korzystają z laptopa - na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).

 

- Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych – tak skomentował badanie szef KNF Andrzej Jakubiak.

 

ptw/luq/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie