Naprawią Pendolino za 8,5 mln euro. To ponad połowa ceny całego składu

Biznes
Naprawią Pendolino za 8,5 mln euro. To ponad połowa ceny całego składu
Polsat News

PKP Intercity podpisało umowę z firmą Alstom na naprawę pociągu Pendolino, który został uszkodzony w wypadku pod Ozimkiem - poinformowała Agnieszka Serbeńska, rzeczniczka PKP Intercity. Wartość zamówienia to ponad 8,5 mln euro netto. Doliczając podatek VAT cena wyniesie 10,5 mln euro brutto. Naprawa będzie więc kosztowała więcej niż połowa ceny nowego pojazdu.

W Ozimku na Opolszczyźnie w kwietniu 2017 roku kierowca ciągnika siodłowego zignorował zakaz ruchu ciężarówek i wjechał na niestrzeżony przejazd kolejowy. Obciążony dodatkowym ładunkiem zestaw zablokował się na przejeździe.

 

"Liczne uszkodzenia, w tym pudła wagonu G"

 

Kiedy kierowca wysiadł z kabiny, żeby wezwać pomoc, w ciągnik uderzył pociąg Pendolino. W wyniku zderzenia rannych zostało 18 osób, z czego siedem z poważnymi ranami przewieziono do szpitali. Uszkodzeniu uległ pociąg, szyny, blisko pięćset podkładów i sieć trakcyjna. 

 

"W wyniku tego zdarzenia doszło do licznych uszkodzeń pojazdu, w tym pudła wagonu G" - napisano w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia.

 

"Konsorcjum Alstom Konstal oraz Alstom Ferroviaria S.p.A jest jedynym producentem pojazdów serii ED250 (Pendolino - red.), od niego Pojazd został zakupiony. Naprawa Pojazdu przez inny podmiot jest ze względów technicznych niemożliwa" - dodano. 

 

"Do naprawy niezbędna dokumentacja, którą posiada jedynie producent" 

 

W czwartek podpisano umowę z firmą Alstom na naprawę składu. Według PKP Intercity w celu przewrócenia pojazdu do pierwotnego stanu, niezbędny będzie m.in. demontaż, wymiana urządzeń i poszycia, szczegółowe pomiary, spawanie całego pudła, montaż, próby członu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym.


"Do wykonania tego typu naprawy niezbędne jest posiadanie dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym Pojazdu, którą to posiada jedynie producent" - tłumaczy przewoźnik.

 

Całkowita wartość zamówienia wyniosła 8 535 722 euro bez VAT (ok. 36,6 mln zł). Tylko 4 mln złotych pokryje ubezpieczenie kierowcy ciężarówki, który spowodował wypadek.

 

"Czas naprawy wynosi 584 dni"

 

Za 20 składów Pendolino przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za skład. Naprawa - pod doliczeniu podatku VAT - wyniesie 10,5 mln euro - czyli więcej, niż połowa ceny nowego pojazdu.


"Przekazanie pojazdu do Alstomu planowane jest w grudniu, a czas naprawy wynosi 584 dni od chwili przekazania ED250-002 wykonawcy do naprawy" - informuje rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska.

grz/ PAP, Rynek Kolejowy

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze