Pesa pozostanie w polskich rękach. UOKiK wydał zgodę na jej przejęcie przez Polski Fundusz Rozwoju

Biznes
Pesa pozostanie w polskich rękach. UOKiK wydał zgodę na jej przejęcie przez Polski Fundusz Rozwoju
pesa.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie Pesy przez Polski Fundusz Rozwoju. Udziały przejmie Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN (FIPP FIZAN). Nacjonalizacja spółki nie zamyka drogi do sprzedaży zagranicznemu inwestorowi. "Wolałbym, żeby znalazł się jakiś inny inwestor prywatny" - powiedział tygodnikowi "Wprost" minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

- Postępowanie rozpoczęło się w 7 czerwca 2018 roku. Badaliśmy, czy ta transakcja będzie miała negatywny wpływ na konkurencję, nasze badania wykazały, że nie zagrozi jej, dlatego wydaliśmy zgodę - poinformował polsatnews.pl Maciej Chmielowski z zespołu prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK zgodził się na transakcję 25 czerwca.

 

Państwowy fundusz przejmie 100 proc. akcji

 

Rynek-kolejowy.pl cytuje treść decyzji UOKiK i pisze, że została podjęta po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego, ale prezes UOKiK odstąpił od jej uzasadnienia "z uwagi na fakt, iż decyzja w całości uwzględnia żądanie strony, nie rozstrzyga przy tym spornych interesów stron, nie została również wydana na skutek odwołania".

 

Umowa inwestycyjna regulująca szczegółowo zasady przejęcia przez Polski Fundusz Rozwoju udziałów w Pesie Bydgoszcz została parafowana przez obie strony 25 maja - poinformował rynek-kolejowy.pl. Zgodnie z kontraktem PFR nabędzie wszystkie udziały w Pesie. Wcześniej informowano, że przedmiotem transakcji będzie nabycie przez te spółkę skarbu państwa trzy czwarte akcji.

 

Udziały w spółce przejmie Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN (FIPP FIZAN) - poinformował Business Insider. FIZAN jest podmiotem działającym na rynku funduszy inwestycyjnych zamkniętych i w zakresie części portfela inwestycyjnego zarządzany jest przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR).

 

Zainteresowanie zagranicznych inwestorów

 

PESĄ początkowo interesowało się kilka zagranicznych konsorcjów m.in. hiszpański CAF, znany w głównej mierze z dostaw taboru miejskiego i podmiejskiego. Ostatecznie jednak walka o przejęcie toczyła się między czeską Skoda Transportation i rodzimym Polskim Funduszem Rozwoju, który ma na celu rozwijać polski kapitał gospodarczy.

 

Już w marcu podejrzewano, że podmiotem, który przejmie PESĘ będzie PFR. Jednak transakcja przejęcia przedłużała się, a zarząd bydgoskiej spółki był zniecierpliwiony, ponieważ PESA miała postawiony warunek znalezienia inwestora do marca 2018 przez kredytujące je banki. 200 mln zł pożyczki zaciągniętej w 2017 roku miało umożliwić firmie dalszą produkcję.

 

Minister Jerzy Kwieciński powiedział tygodnikowi "Wprost", że zagraniczny inwestor nie dawał gwarancji, że "będzie odpowiednio prowadzić Pesę". 

 

PESA potrzebuje pieniędzy na rozwój

 

- Dla nas, decyzja UOKiK-u, jest jedną z ostatnich do pozyskania inwestora, który jest dla firmy niezbędny po to żeby po pierwsze sfinansować bieżącą produkcję i zamówienia, a po drugie bardziej się rozwijać. Nie mieliśmy już na to kapitału, stąd poszukiwanie partnera - powiedział polsatnews.pl Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy PESY.

 

W tle nacjonalizacji jest dłuższa współpraca obu podmiotów. PESA i Polski Fundusz Rozwoju współpracują ze sobą od 2016 r. Powołano wówczas spółkę Rail Capital Partners, która miała zaoferować wynajem lokomotyw produkowanych w bydgoskich zakładach.

 

"Nie chcemy, by polskie firmy, które osiągnęły sukces upadały albo znikały z rynku. Jeżeli znajdą się godni zaufania inwestorzy to w przypadku firm takich jak Pesa chętnie usiądziemy do rozmów" - powiedział tygodnikowi Wprost minister Kwieciński. "Naszą intencją nie jest nacjonalizacja gospodarki" - dodał minister w rozmowie z tygodnikiem.

 

Dart i tańczące tramwaje

 

Bydgoska spółka znana jest m.in. z produkcji dla PKP Intercity S.A. ośmioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z przeznaczeniem do obsługi relacji międzyregionalnych TLK. Firma produkuje także tramwaje Swing, Fokstrot, Twist i Jazz. Pesa zajmuje się także produkcją lokomotyw - elektrycznych, spalinowych i multisystemowych oraz produkcją i modernizacją zespołów trakcyjnych. 

 

polsatnews.pl, rynek-kolejowy.pl, businessinsider.pl, wprost.pl

pez/hlk/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze