Poczta Polska odniosła się do postępowania UOKiK w jej sprawie

Polska
Poczta Polska odniosła się do postępowania UOKiK w jej sprawie
Polsat News

"W związku z wszczęciem przez UOKiK postępowania przeciwko Poczcie Polskiej (PP), spółce zależy na pełnym wyjaśnieniu sprawy oraz zgłaszanych przez UOKiK wątpliwości"- poinformowała Poczta w piątkowym komunikacie. Urząd sprawdzi, czy spółka nie nadużywa swojej pozycji rynkowej, by wyeliminować konkurentów.

Poczta Polska zaznaczyła, że "jako operator wyznaczony, prowadzi działalność zgodnie z obowiązującym Prawem pocztowym". "Spółka realizuje obowiązki operatora wyznaczonego i działa na konkurencyjnym rynku usług pocztowych. Oprócz realizacji misji społecznej Poczta Polska działa jako podmiot komercyjny według standardów biznesowych" - wskazano w informacji.

 

W czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania przeciwko Poczcie Polskiej. Urząd chce sprawdzić, czy spółka wykorzystuje swoją pozycję rynkową, by wyeliminować konkurentów.

 

W komunikacie UOKiK zaznaczono, że Poczta Polska ma status operatora wyznaczonego i ma obowiązek świadczyć powszechne usługi pocztowe. Oznacza to, że ma wyłączność na doręczanie niektórych przesyłek, np. listowych do 2 kg, w tym poleconych.

 

Informacje handlowe o klientach

 

"W przypadku pozostałych (niepowszechnych) usług pocztowych, PP musi rywalizować z innymi podmiotami. Może występować wtedy w podwójnej roli - konkurenta i kontrahenta, ponieważ niezależni przedsiębiorcy muszą często korzystać z jej infrastruktury, aby świadczyć usługi pocztowe na rzecz swoich klientów" - podkreślił Urząd.

 

UOKiK sprawdzi, czy spółka wykorzystuje swoją pozycję, żeby wyeliminować z rynku konkurencyjnych przedsiębiorców. Jego wątpliwości budzą warunki umów, jakie PP zawiera ze swoimi kontrahentami, którzy świadczą niepowszechne usługi pocztowe.

 

Urząd podał, że, przykładowo, kontrahent musi podać informacje handlowe o klientach, dla których realizuje usługę. Dysponowanie tymi danymi przez PP, już na etapie kontraktowania, nie wydaje się mieć uzasadnienia i może przyczynić się do odebrania klientów konkurentom.

 

"Brak jest również stałego cennika usług. Wycena jest prowadzona za każdym razem indywidualnie. To z kolei może oznaczać, że niezależny przedsiębiorca świadczący usługi pocztowe nie może zaproponować od razu wyceny na usługi pocztowe dla swoich klientów. To może negatywnie wpływać na jego atrakcyjność, jako partnera handlowego. Ponadto kontrahent Poczty Polskiej musi z góry dokładnie określić liczbę nadanych przesyłek w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli będzie ich mniej, nawet o jedną przesyłkę, cena na wszystkie może wzrosnąć do stawki oferowanej dla nieznacznych wolumenów nadań" - napisano w komunikacie.

 

Kara pieniężna lub zmiana praktyk

 

Urząd zaznaczył, że, zgodnie z prawem antymonopolowym, przedsiębiorcom, którzy mają pozycję dominującą na danym rynku, nie wolno jej wykorzystywać do ograniczania konkurencji.

 

- Sprawdzimy, czy w tym przypadku mamy do czynienia z takim działaniem i próbą wyeliminowania konkurentów. Brak konkurencji oznacza zazwyczaj wyższą cenę i niższą jakość produktów lub usług - powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.

 

Zgodnie z prawem, kara za nadużycie pozycji dominującej może wynieść do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Nie każde postępowanie kończy się sankcją pieniężną. W uzasadnionych przypadkach prezes urzędu może zobowiązać przedsiębiorcę do zmiany praktyk. 

 

PAP

mta/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze