Na Pomorzu powstanie największy system roweru elektrycznego na świecie

Biznes
Na Pomorzu powstanie największy system roweru elektrycznego na świecie
flickr.com/nextbikepolska

System Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Mevo dysponujący ponad 4. tysiącami elektrycznych jednośladów będzie największym takim systemem na świecie - twierdzi przyszły operator, spółka Nextbike Polska. To pierwszy w kraju system roweru elektrycznego, który będzie funkcjonował przez cały rok.

W poniedziałek przedstawiciele 14 samorządów należących do Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMG-G-S) oraz spółki Nextbike Polska, która w przetargu została wyłoniona jako przyszły operator systemu, podpisali umowę na budowę Systemu oraz na zarządzanie i eksploatację Systemu przez 78 miesięcy od daty uruchomienia całego systemu.

 

"Najnowocześniejszy system rowerowy w Europie"

 

Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy spółki Nextbike Polska powiedział dziennikarzom, że na Pomorzu powstanie "największy system roweru elektrycznego na świecie". - Jesteśmy przed dużym wyzwaniem logistycznym, żeby zapewnić - w naszej ocenie - najnowocześniejszy system rowerowy w Europie - tłumaczył. Zaznaczył, że będzie to pierwszy w kraju system roweru elektrycznego, który będzie funkcjonował przez cały rok.

 

Pomorski system będzie miał 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie, które będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to: Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.

 

Większy zasięg "elektryka"

 

Wyjaśnił, że "dzięki wspomaganiu elektrycznemu zasięg roweru będzie większy" - dodał. Zaznaczył, że "w całej Polsce spółka mówi, że rower miejski jest do wykorzystania na pierwszych, ostatnich kilometrach podróży, a tutaj ten czas się znacznie wydłuży". Dla porównania podał, że średnio przejechanie rowerem elektrycznym 5-6 km wymaga tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowym jednośladzie.

 

- My zachęcamy do tego, żeby ten rower wykorzystywać w połączeniu z komunikacją publiczną, bo wtedy on wzmacnia konkurencyjność komunikacji wobec prywatnych samochodów” - tłumaczył. Przyznał, że głównym celem spółki jest zachęcenie do podróżowania rowerem i komunikacją publiczną tych osób, które obecnie korzystają z własnego samochodu.

 

Od listopada 30 proc. systemu

 

18 listopada mają być uruchomione 1224 jednoślady, czyli ok. 30 proc. systemu. Pozostałe pojazdy zostaną uruchomione 1 marca przyszłego roku we wszystkich gminach. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Pogorzelski wyjaśnił, że najprostszą i najwygodniejszą formą wypożyczenia pojazdu będzie aplikacja mobilna w smartfonie.

 

Kierownik budowy Systemu Roweru Metropolitalnego, Krzysztof Perycz-Szczepański poinformował, że w systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła być wyższa niż 10 zł. „W tej cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy, a po przekroczeniu tego limitu opłata za minutę jazdy wyniesie 5 groszy” - powiedział. Zaznaczył, że „będzie to najtańszy system roweru elektrycznego w Europie”.

 

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk ocenia, że system, chociaż jest duży, może być niewystarczający. Podał, że na terenie metropolii mieszka ok. miliona osób. Przewiduje, że „potrzeby na pewno będą większe, zwłaszcza przy tak niskich opłatach”. „System roweru Mevo najprawdopodobniej będzie się rozwijać” - dodał.

 

Zwrócił uwagę, że już teraz inne pomorskie gminy „wpisują się w samorządowy program rozbudowy ścieżek rowerowych, łączących z obszarem metropolitalnym”. - To jest niezwykle atrakcyjne, żeby z Mierzei Wiślanej dojechać do Trójmiasta rowerem wspomaganych elektrycznie - podkreślił.

 

Alternatywa dla samochodów

 

Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.

 

Na realizację Systemu OMG-G-S zabezpieczył kwotę 56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę Systemu oraz 32,9 mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemu przez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

 

PAP

paw/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze