Cyfrowy Polsat: ponad 292 mln zł zysku netto i 2,34 mld zł przychodu w I kwartale 2018

Biznes

Niemal 1,6 mln klientów korzysta z ofert wiązanych, a o blisko 0,5 mln wzrosła liczba świadczonych usług kontraktowych - grupa Cyfrowy Polsat podsumowała wyniki pierwszego kwartału 2018 roku. CP rozpoczął przygotowania do transmitowania od nowego sezonu rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy, do których kupił wyłączne prawa i będzie je pokazywał w telewizji, internecie i na urządzeniach mobilnych.

- To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników operacyjnych w obu segmentach: usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz nadawania i produkcji telewizyjnej. W pierwszym segmencie  istotne znaczenie miały konsekwentna realizacja strategii operatora multiplay i sprzedaż ofert w ramach programu smartDOM oraz bardzo dobre przyjęcie przez klientów nowych taryf Plusa - mówi Tobias Solorz, prezes zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

 

- Również wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej imponująco rosły zarówno organicznie, jak i w wyniku synergii osiągniętych wspólnie z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Także w warstwie wyników finansowych początek roku był bardzo udany dla naszej grupy - podkreśla Tobias Solorz.

  

Najważniejsze dane operacyjne

  • Coraz więcej klientów korzysta z ofert wiązanych – skuteczna realizacja strategii multiplay:
  • Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych o 247 tys. (18,6%) rok do roku – do 1,57 mln (co stanowi 27,4% bazy klientów kontraktowych).
  • Do 4,70 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
  • Miało to wypływ na utrzymanie wskaźnika churn na niskim poziomie wynoszącym jedynie 8,5% w skali roku.
  • Stabilny przyrost liczby usług kontraktowych – o 459 tys. rok do roku – do 13,8 mln (stanowią one 83,2% wszystkich świadczonych usług):
  • Liczba usług telefonii komórkowej wzrosła o 213 tys. rok do roku do 7 mln, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym br.
  • Dzięki dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła rok do roku o 198 tys., osiągając poziom 5 mln.
  • Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się o 48 tys. rok do roku i wynosi 1,8 mln. W pierwszym kwartale klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 224 PB danych.
  • Stabilna baza ponad 5,7 mln klientów kontraktowych:
  • Rośnie wskaźnik nasycenia usługami przypadającymi na klienta (o 5,3% rok do roku) − każdy z nich posiadał średnio 2,4 usługi z portfolio Grupy.

Usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych

 

 

I kwartał

 

2018

2017

Zmiana %

Łączna liczba RGU (kontraktowe+przedpłacone)

16 579 337

16 216 128

2,2 %

USŁUGI KONTRAKTOWE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

13 796 153

13 337 038

3,4%

Płatna telewizja, w tym:

4 984 391

4 785 947

4,1%

Multiroom

1 114 833

1 031 294

8,1%

Telefonia komórkowa

6 997 850

6 785 002

3,1%

Internet

1 813 912

1 766 089

2,7%

Liczba klientów kontraktowych, w tym:

5 743 832

5 847 401

(1,8%)

Ofert łączonych

1 571 900

1 325 079

18,6%

       

ARPU na klienta1) [PLN]

81,9

80,3

2,0%

Churn na klienta

8,5%

8,5%

0,0 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,40

2,28

5,3%

USŁUGI PRZEDPŁACONE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

2 783 184

2 879 090

(3,3%)

Płatna telewizja

75 159

48 224

55,9%

Telefonia komórkowa

2 539 402

2 646 477

(4,0%)

Internet

168 623

184 389

(8,6%)

ARPU na RGU prepaid1) [PLN]

20,1

18,7

7,5%

 

  • Stabilna baza prepaid na poziomie 2,8 mln usług odzwierciedla rzeczywistą liczbę użytkowników tej usługi.
  • Wysoki poziom ARPU prepaid 20,1 zł – wzrost o 7,5% rok do roku wynikający głównie z wygaśnięcia efektu promocji rejestracyjnych.
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,9% (11,9% kanału głównego oraz 12% kanałów tematycznych).
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły aż o 15,1% rok do roku i wyniosły 269 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 26,9%.
  • Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15:
  • przychody: 2,346 mld zł (wzrost o 0,6%)
  • EBITDA: 890 mln zł (wzrost o 2,0%)
  • marża EBITDA: 37,9% (wzrost o 0,5 p.p.),
  • zysk netto: 292,2 mln zł,
  • wolne przepływy pieniężne: 1,482 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
  • wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM obniżył się do poziomu 2,87x,
  • w trakcie I kwartału Grupa spłaciła 550 mln zł kredytu rewolwingowego.  

Uslugi łączone

 

- Nasza oferta usług łączonych, oparta o mechanizm udzielania atrakcyjnych rabatów na każdy dodatkowy produkt lub usługę z portfolio Grupy, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży. Już blisko 1,6 mln klientów połączyło w ten sposób 4,7 mln usług. Przekłada się to pozytywnie na poziom wskaźnika churn, wskaźnika nasycenia usługami na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego - podsumowuje Tobias Solorz.

 

Jak podkreśla, również nowe oferty Plusa wprowadzone w lutym zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów. - Dzięki temu odnotowaliśmy istotny wzrost liczby usług kontraktowych. Jednocześnie od dłuższego czasu prowadzimy intensywne prace związane z obecnością rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy na naszych antenach od nowego sezonu 2018/2019 i wkrótce przedstawimy szczegółowe oferty Cyfrowego Polsatu, sieci Plus i IPLI - wyjaśnia.

 

– W ślad za wzrostem liczby usług kontraktowych i liczby klientów korzystających z ofert wiązanych także wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym były bardzo dobre i na stabilnym poziomie. Nadal pozostawały one pod niekorzystnym wpływem regulacji Roam like at home – presji na przychody, jak i wyższych kosztów zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Gdyby nie ten czynnik, wynik EBITDA segmentu wykazałby wzrost - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej

 

– W pierwszym kwartale kanały Grupy Polsat były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając udziały zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24%. Zgodnie z naszymi prognozami obserwowaliśmy dynamiczny wzrost rynku reklamy telewizyjnej, a Telewizja Polsat była jego dużym beneficjentem. Nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu po raz kolejny rosły szybciej niż rynek – tym razem z ponad 15% dynamiką w porównaniu do 9,6% dla całego rynku. Przyczyniły się do tego również synergie generowane ze współpracy z nowo nabytymi kanałami telewizyjnymi - mówi Maciej Stec, członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

 

I kwartał

 

2018

2017

Zmiana p.p./%

Udział w oglądalności1, w tym:

23,92%

23,59%

0,33 p.p.

POLSAT (kanał główny)

11,87%

12,70%

-0,83 p.p.

Kanały tematyczne

12,05%

10,89%

1,16 p.p.

Przychody z reklamy i sponsoringu2

(mln PLN)

269

234

15,1%

Udział w rynku reklamy3

26,9%

25,6%

1,3 p.p.

 

 

 

 

Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4

(mln PLN)

999

912

9,6%

 

Mega Hit, Wydarzenia i rozrywka

 

Jak informuje CP, w pierwszym kwartale w ofercie kanału Polsat dużym zainteresowaniem cieszyły się stałe pozycje. Bardzo popularne były premierowe odcinki serialu "Pierwsza miłość" oraz poniedziałkowe pasmo filmowe "Mega Hit". Wysoką oglądalność utrzymały "Wydarzenia” z godz. 18:50 oraz emitowany w godzinach porannych od poniedziałku do piątku blok programów informacyjnych "Nowy Dzień z Polsat News". Chętnie oglądanymi serialami były: "Świat według Kiepskich", "Przyjaciółki" i "W rytmie serca".

 

Dużą widownię gromadziły show "Twoja Twarz Brzmi Znajomo", program "Nasz nowy dom" i emitowany w niedzielne wieczory cykl programów rozrywkowych "Kabaret na Żywo". Sukcesem okazały się: wznowiony "Dancing With The Stars. Taniec z Gwiazdami", nowy show "The Story of My Life. Historia Naszego Życia" i reality show "Wyjdź za mnie".

 

Cyfrowy Polsat

 

Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie