Solaris na sprzedaż. Z powodów rodzinnych

Biznes
Solaris na sprzedaż. Z powodów rodzinnych
Wikimedia.org/Lukas 3z

Kontrolująca Solarisa rodzina Olszewskich zdecydowała się na sprzedaż 100-procentowego pakietu udziałów w firmie. Jak informuje "Dziennik Gazeta Prawna", dotychczasowi właściciele producenta autobusów decyzję tłumaczą powodami osobistymi. Wśród siedmiu chętnych do kupna Solarisa mają znajdować się firmy m.in. z Niemiec, Chin i Turcji. Firma nie odnosi się na razie oficjalnie do tych informacji.

Solange i Krzysztof Olszewscy - właściciele firmy - chcą sprzedać 100 proc. udziałów w Solarisie. W przeprowadzeniu transakcji ma im pomóc niemiecka firma Goetzpartners. Dziennik dodaje, że ani niemiecki Man, ani Mercedes nie są zainteresowani kupnem polskiego producenta.

 

Ofertę może złożyć również Polski Fundusz Rozwoju


Jest jednak siedem innych firmy, które chciałby kupić polskiego producenta autobusów. "Dziennik Gazeta Prawna" zauważa, że ofertę może złożyć również Polski Fundusz Rozwoju. Gazeta powołując się na swoje źródła w PFR, podaje jednak, że nie chodzi tutaj o nacjonalizację spółki tylko o objęcie 20-30 proc. udziałów w firmie i dalszą kooperację z prywatnym inwestorem.


Zdaniem źródeł "DGP", kupno Solarisa przez PFR wpisywałoby się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jednym z jej kluczowych elementów jest bowiem wdrożenie w Polsce programu elektromobilności. Elektryczne autobusy byłyby jego idealnym uzupełnieniem. 

 

"Dalsza budowa firmy wymaga dużych nakładów"


Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu Solarisa ds. rozwoju e-mobilności i PR, w rozmowie z dziennikiem podkreślał, że "dalsza budowa firmy wymaga dużych nakładów na badania oraz inwestycji w zasoby produkcyjne, sieć sprzedaży i serwisu".

 

Rzecznik we wtorek nie chciał komentować doniesień prasowych. - Pod uwagę brane są różne opcje rozwoju firmy - stwierdził Figaszewski.


Solaris Bus&Coach S.A. to europejski lider w zakresie produkcji nowoczesnych pojazdów komunikacji publicznej: autobusów, trolejbusów i tramwajów. Jest również czołowym producentem autobusów z napędem elektrycznym.

 

Firma zatrudnia ponad 2,3 tys. osób w Polsce i blisko 300 pracowników w swoich zagranicznych oddziałach

 

Od 1996 roku w fabryce Solarisa w Bolechowie pod Poznaniem wyprodukowano ok. 15 tys. pojazdów, które sprzedano do klientów w 32 krajach.

 

Rekordowy rok 2017. Optymistycznie portfolio zamówień na 2018 r.

 

W ubiegłym roku firma sprzedała blisko 1,4 tys. pojazdów - najwięcej w swojej historii - a ubiegłoroczne przychody przekroczyły 1,85 mld zł.

 

W przesłanym komunikacie Figaszewski poinformował, że "równie optymistycznie wygląda portfolio zamówień spółki na rok 2018". "Już w tej chwili liczba zamówionych autobusów i trolejbusów przekracza ponad 1,4 tys. pojazdów i zapewnia pełne obłożenie produkcji do końca października tego roku. Z tego bardzo dużą część stanowią kontrakty na dostawę pojazdów z napędem elektrycznym" - podał.


Dziennika Gazety Prawnej, PAP

grz/luq/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie