Odkryto nowy gatunek orangutana. "To ekscytujące, opisywać nowy gatunek małp człekokształtnych w XXI wieku"

Wikimedia.org/Tim Laman

Populacja orangutanów Tapanuli (Pongo tapanuliensis), liczy nie więcej niż 800 osobników, co sprawia, że jest najbardziej zagrożonym wymarciem gatunkiem wśród małp człekokształtnych. Nowy gatunek jest endemiczny dla regionu Tapanuli na północy Sumatry (Indonezja) i występuje na przestrzeni 1100 km2 lasów wyżynnych ekosystemu Batang Toru.

Międzynarodowy zespół naukowców właśnie opisał nowy gatunek z rodziny małp człekokształtnych. Orangutan Tapanuli (Pongo tapanuliensis), odkryty został w lasach górskich północnej Sumatry w Indonezji. To pierwszy nowoodkryty gatunek małpy od czasu bonobo (Pan paniscus), który opisano w 1929 r.

- Pomimo prawie 50 lat badań na Sumatrze, populacja Batang Toru została "odkryta" dopiero w 1997 r. w trakcie szeregu badań terenowych - powiedział prof. Erik Meijaard, który przeprowadził pierwsze badania na południe od jeziora Toba w poszukiwaniu populacji orangutanów. Wówczas jednak nie odkryto, że populacja składa się z nieznanego wcześniej gatunku orangutana.

W 2005 r. Program Ochrony Orangutanów Sumatanu (SOCP) i inne organizacje pozarządowe zintensyfikowały wcześniejsze wysiłki na rzecz badań nad ochroną orangutanów ekosystemu Batang Toru, wraz z kilkoma uniwersytetami i władzami Indonezji. W ramach tych działań w 2006 r. została utworzona stacja badawcza przez SOCP, co pozwala na bardziej szczegółowe spojrzenie na ich ekologię behawioralną i genetykę.

Przełom w badaniach nastąpił w 2013 r.

Jednak dopiero w 2013 roku, gdy materiał szkieletowy dorosłego samca orangutana stał się dostępny, Matthew G. Nowak z SOCP i jego współpracownicy zdali sobie sprawę z niepowtarzalności populacji Batang Toru.

- Kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że populacja Batang Toru różni się morfologicznie od reszty orangutanów, kawałki układanki znalazły się na swoim miejscu - mówi  profesor Michael Krützen z Uniwersytetu w Zurychu, odpowiedzialny za badania. - Najstarsza linia ewolucyjna w rodzaju Pongo jest rzeczywiście znaleziona w orangutanach Batang Toru, które wydają się być bezpośrednimi potomkami pierwotnej sumatrzańskiej populacji archipelagu Sundajskiego - dodał naukowiec.

Rozległe modelowanie komputerowe przeprowadzone przez dr Nater, mające na celu odtworzenie historii populacji orangutanów, ujawniło, że populacja Batang Toru najprawdopodobniej była odizolowana od wszystkich innych sumatrzańskich populacji przez co najmniej 10-20 000 lat.

Populacja licząca zaledwie 800 osobników

- To niezwykle ekscytujące, opisywać nowy gatunek małp człekokształtnych w XXI wieku. Jednak naszym najwyższym priorytetem musi stać się teraz ochrona tego nowego gatunku - ostrzegają naukowcy.

Niedawne niezależne badania przeprowadzone przez indonezyjskich i międzynarodowych naukowców wykazały, że w ekosystemie Batang Toru pozostaje nie więcej niż 800 orangutanów Tapanuli. Populacja licząca zaledwie 800 osobników sprawia, że orangutany Tapanuli są zatem najbardziej zagrożonym gatunkiem małp człekokształtnych.

- Fascynujący jest fakt, że ta populacja orangutanów znacznie różni się od orangutanów w północnej Sumatrze i że wciąż odkrywamy nowy gatunek w XXI wieku - powiedział prof. Serge Wich z Uniwersytetu w Amsterdamie, wspieranego przez WWF. - Musimy jednak ściśle współpracować ze sobą - w dziedzinie nauki oraz współpracując z organizacjami ochrony przyrody, takimi jak WWF - aby zapewnić istnienie wszystkim gatunkom - podkreślił prof. Wich.

Naukowcy zamieścili dokładny opis nowego gatunku w publikacji w Current Biology.

WWF, polsatnews.pl