Bank Pocztowy odda klientom opłaty pobierane za wyciągi w formie papierowej

Biznes
Bank Pocztowy odda klientom opłaty pobierane za wyciągi w formie papierowej
Wikimedia.org/Henryk Borawski

Bank zobowiązał się także do zmiany tej praktyki. To efekt decyzji prezesa UOKiK po postępowaniu, które wszczęto przeciwko Bankowi Pocztowemu S.A. w grudniu 2015 r.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał, jak banki zmieniają umowy z konsumentami. Wątpliwości UOKiK wzbudziły dwie praktyki Banku Pocztowego, którego większościowym udziałowcem jest Poczta Polska S.A.

 

Bank nie wskazał podstawy prawnej


Klienci banku otrzymali listy z informacją o zmienionej taryfie opłat i prowizji, jednak bank nie wskazał podstawy prawnej ani czynników, które miały wpływ na zaproponowane zmiany. Z tego powodu klienci nie mogli zweryfikować, czy zmiana warunków umowy była dopuszczalna.


- Nasze wątpliwości budzi to, że konsument nie może skontrolować, czy zmiany zostały wprowadzone prawidłowo - powiedział Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jeżeli bank zmienia warunki umowy, to powinien poinformować konsumenta o podstawach faktycznych i prawnych, które go do tego uprawniają - dodał Niechciał.

 

Brak pisemnej zgody klientów


Druga z wątpliwości dotyczyła wprowadzenia nowych stawek za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Klienci, którzy wcześniej otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić. Ci, którzy płacili mniej, zaczęli płacić więcej. Bank dobrowolnie zobowiązał się do tego, że zrekompensuje straty klientom, które ponieśli w wyniku stosowania tej praktyki.

 

- Jeżeli bank chciał wprowadzić opłaty klientom, którzy do tej pory otrzymywali wyciągi za darmo, powinien wcześniej otrzymać pisemną zgodę na inną - darmową - drogę przesyłania tych informacji, np. e-mailem. Konsument powinien mieć wybór i podjąć świadomą decyzję o tym, w jakiej formie chce być informowany o stanie swojego rachunku, co dotyczy zarówno etapu zawierania umowy, jak i dalszego jej wykonywania - wyjaśnił prezes UOKiK.

 

Zwrócą poniesione koszty

 

Klienci Banku Pocztowego, którzy przed wprowadzeniem nowych opłat dostawali wyciągi za darmo, mają otrzymać zwrot poniesionych kosztów.

 

Konsumenci, którzy zaczęli płacić więcej, uzyskają zwrot różnicy w opłatach wynikających z podwyżki za wyciągi. Klient Banku Pocztowego powinien wystąpić z wnioskiem o zwrot opłat. O szczegółach rekompensaty przeczytaj w decyzji UOKiK.

 

polsatnews.pl

grz/dro/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze