Pismo udostępnił na swoim profilu na Twitterze Rafał Mundry z Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Jak napisał Jasiński w dokumencie skierowanym do minister rodziny, pracy i polityki społecznej jest to "wkład PKN Orlen w wypracowanie optymalnego kształtu ustawy".

 

Projekt ograniczenia handlu w niedzielę dopuszcza funkcjonowanie tych stacji paliw, na których nie sprzedaje się innych produktów niż naftowe i gazowe.

 

Handlować mogą również stacje posiadające punkty gastronomiczne lub sprzedające inne produkty - np. spożywcze czy alkohol - ale jedynie te o powierzchni handlowej nieprzekraczającej 80 metrów kw., a w przypadku stacji paliw (MOP) zlokalizowanych przy autostradach, nieprzekraczającej 150 metrów kw.

 

Według prezesa Orlenu takie regulacje wykluczą z handlu w niedziele 52 proc. stacji MOP Orlenu oraz pozostałych 37 proc. stacji koncernu zlokalizowanych w miastach i przy drogach krajowych.

 

Jasiński przytoczył dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, z których wynika, że w niedzielę zamkniętych byłaby niemal połowa wszystkich stacji w standardzie MOP w kraju (mają ponad 8150 m kw. powierzchni handlowej) oraz 85 proc. pozostałych stacji (ponad 80 m kw. powierzchni handlowej) 

 

W niedzielę na stacje głównie po paliwo

 

"Z naszych analiz wynika jednoznacznie, że to paliwo jest głównym produktem sprzedawanym w niedzielę na stacjach paliw" - przekazał Jasiński, dodając, że sprzedaż produktów paliwowych stanowi 85 proc. przychodów stacji w paliw w niedziele.

 

"Z obserwacji wynika, że zakupy pozapaliwowe dotyczą zwykle drobnych produktów w spożywczych zużywanych w trakcie podróży (np. kawa i inne napoje, słodycze , przekąski), innych artykułów pierwszej potrzeby (np. higienicznych) oraz materiałów eksploatacyjnych i wymiennych samochodów. (…) Nie można więc zasadnie twierdzić, że stacje paliw traktowane są jako placówki handlowe, a raczej jako miejsca dające możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb związanych z podróżą i odpoczynkiem w jej trakcie" - wskazał prezes Orlenu.

 

 

Aby "potwierdzić tę tezę" Jasiński wskazał Kodeks Pracy, który wyłączył stacje paliw z zakazu pracy w święta ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności.

 

"Dla zachowania spółności w systemie obowiązującego prawa zasadne byłoby więc wprowadzenie wyłączenia dla stacji paliw w ramach procedowanego aktualnie projektu" - napisał.

 

Pismo datowane jest na 2 marca 2017 r. Dotarło więc do resortu jeszcze przed pozytywnym zaopiniowaniem projektu ustawy przez rząd (21 marca).

 

Rada Ministrów do propozycji zgłosiła kilkanaście uwag i skierowała ją do dalszych prac w sejmowej podkomisji stałej ds. rynku pracy. Jej przewodniczący zapowiedział, że chce, by prace nad nim zakończyły się w parlamencie do wakacji.

 

Szczegóły projektu

 

Projekt ograniczenia handlu w niedziele przygotował Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, w którego skład wchodzi m.in. związek zawodowy "Solidarność", organizacje społeczne, katolickie, pracownicze i pracodawców.

 

Zgodnie z propozycją, zakaz handlu w niedzielę miałby dotyczyć większości placówek handlowych, z odstępstwami.

 

Handel mógłby odbywać się jedynie w dwie kolejne niedziele poprzedzające święta Bożego Narodzenia, w ostatnią niedzielę przed Wielkanocą, w ostatnią niedzielę stycznia, czerwca, sierpnia oraz w pierwszą niedzielę lipca.

 

W wigilię Bożego Narodzenia - chyba, że przypada w niedzielę - oraz w Wielką Sobotę handel mógłby się odbywać do godz. 14.

 

Projekt przewidywał też odpowiedzialność karną za złamanie zakazu handlu - chodziło o grzywnę, a nawet karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2, ale rząd przekazał, że jest przeciwny karaniu więzieniem.

 

polsatnews.pl, wiadomoscihandlowe.pl