To drugi z kolei kwartał, w którym firma Mattel zanotowała spadek sprzedaży Barbie. Straty w pierwszym kwartale 2017 roku oszacowano na ok. 450 mln złotych. Wyniki nieco poprawiły się w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku, po tym jak zróżnicowano asortyment i wprowadzono do sprzedaży lalki o różnych odcieniach skóry i budowie ciała.

 

W 2016 roku na sklepowych półkach pojawiły się Barbie z krągłościami, o drobnej budowie i wysoka. Według firmy nowe modele miały być bardziej adekwatne do rzeczywistego wyglądu kobiet.

 

 

Słaby początek szczególnie w Europie

 

Mimo wprowadzanych zmian wyniki sprzedaży Mattel (do której oprócz Barbie należą m.in. marki Hot Wheels, Monster High i Fisher Prices) są w pierwszym kwartale tego roku o 15 proc. niższe w porównaniu z poprzednim. To największy spadek od 2009 roku.

 

Po zabawki Mattel sięga mniej klientów w Ameryce Północnej i w Europie.

 

Wzrost sprzedaży zanotowano w Azji, a w Ameryce Łacińskiej zabawki sprzedają się na podobnym poziomie.

 

Sześcioro rodzeństwa i licencja pilota

 

W 2016 roku pod względem przychodów firma wciąż pozostawała światowym liderem na rynku zabawek. Po piętach depcze jej duński producent klocków Lego.

 

Firma Mattel została założona w 1945 roku przez Harolda "Matta" Matsona i Elliota Handlera (nazwa firmy pochodzi od imion założycieli). Od czasu, kiedy jej flagowy produkt Barbie zadebiutował na nowojorskich targach zabawek w 1959, firma stworzyła dla Barbie fikcyjną historię życia, sześcioro rodzeństwa, wyposażyła ją także w licencję pilota. Barbie ma ponad 50 zwierząt, występowała m.in. w roli piosenkarki, nauczycielki i astronautki.

 

W latach 80. wprowadzono serię lalek w strojach ludowych charakterystycznych dla różnych regionów świata. Barbie w polskim stroju ludowym stroju - jak pisała firma, "z kraju lasów i rzek” - powstała w 1998 roku.

 

BBC, polsatnews.pl