Jak informuje urząd, dla celów statystycznych zdefiniował on wskaźnik wykorzystania jako iloraz liczby pasażerów kolei przez liczbę mieszkańców kraju. Wskaźnik liczony w ten sposób wyniósł w ubiegłym roku 7,6. Oznacza to, że statystycznie każdy Polak ośmiokrotnie podróżował pociągiem w ciągu roku. Średnia europejska jest jednak wyższa i wynosi 19 przejazdów.

 

"Najważniejszym czynnikiem zachęcającym do korzystania z kolei jest oferta odpowiednio dostosowana do potrzeb mieszkańców, w tym przede wszystkim przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy czyli m.in. odpowiednia częstotliwość kursowania pociągów. W przeciwnym razie alternatywą pozostanie jedynie transport drogowy, który nie jest ani tak bezpieczny ani tak ekologiczny jak kolej - ocenia cytowany w komunikacie Ignacy Góra, prezes UTK.

 

Najwięcej z kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego

 

Jak informuje UTK, najwięcej z kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego, gdzie wskaźnik wykorzystania wynosi 23,3. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie - 18,9. Kolejne województwo - wielkopolskie - osiągnęło poziom 8,2. Kolejne to województwo dolnośląskie ze wskaźnikiem na poziomie 7,7. W pozostałych województwach poziom wykorzystania jest poniżej średniej krajowej, a najniższy występuje w województwie podlaskim, gdzie średnia liczba podróży na mieszkańca wyniosła w ubiegłym roku 1,5.

 

UTK tłumaczy przewagę wykorzystania kolei przez mieszkańców województw pomorskiego i mazowieckiego rozbudowanym w tych regionach systemem kolei aglomeracyjnych, a podróż koleją jest tam alternatywą dla zakorkowanych dróg w dużych miastach. W województwach tych w ubiegłym roku skorzystało odpowiednio 53,7 i 101,1 mln pasażerów.

 

Według UTK, w Polsce istnieje potencjał do zwiększenia liczby pociągów pasażerskich, ale - aby pobudzić transport kolejowy - należy między innymi efektywnie wykorzystywać coraz bardziej nowoczesny tabor oraz coraz lepszą infrastrukturę.

 

"Przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy"

 

"Istotna jest przede wszystkim przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy. Niemniej ważna jest infrastruktura oraz usytuowanie przystanków w sposób umożliwiający skorzystanie z nich przez możliwie największy potok podróżnych, a także dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych" - informuje UTK.

 

Urząd zaznacza jednocześnie, że nawet odpowiednio gęsta, lecz niedostosowana infrastruktura nie ściągnie pasażerów na kolej, a w miejscach, gdzie trudno dostosować infrastrukturę kolejową, należy postawić na intermodalność (np. budowa parkingów w formule parkuj i jedź, rowery miejskie, dostosowanie rozkładu pociągu do autobusów miejskich lub dodatkowych).

 

Zdaniem urzędu, niedostosowanie oferty może doprowadzić do wyeliminowania coraz większej liczby połączeń, a co za tym idzie nieodwracalnej dewastacji i likwidacji linii.

 

PAP