Co trzecia własna firma prowadzona jest przez kobietę. Polska w czołówce Europy

Biznes
Co trzecia własna firma prowadzona jest przez kobietę. Polska w czołówce Europy
zdj. ilustracyjneFlickr/This is Edinburgh/CC BY 2.0/

Ponad 33 proc. firm w Polsce została założona i jest prowadzona przez kobiety. Podjęcie ważnej decyzji o założeniu własnej działalności gospodarczej to najczęściej kolejny krok w ich karierze zawodowej - wynika z raportu "Zawód - prezeska" przygotowanego przez ośrodek badawczy DELab Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

- Decyzje kobiet o tworzeniu własnych firm są najczęściej podyktowane potrzebą rozwoju osobistego, silnego imperatywu sprawczego i zaryzykuję to stwierdzenie - wyjątkową zdolnością wychwytywania potrzeb lokalnego rynku – oceniła Katarzyna Wierzbowska, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet.

 

- Mamy również wielki dar angażowania się w projekty przekładające się na lepszą jakość życia innych przedstawicielek naszej płci. Podświadomie zawsze o to dbamy i chętnie dzielimy się zdobytą wiedzą - dodała. 


Na świecie działa już ok. 200 milionów firm założonych i prowadzonych przez kobiety. W Polsce za sterami ponad 33 proc. przedsiębiorstw stoją panie. Pod tym względem Polski są w czołówce Europy.


Naturalny krok w rozwoju a nie konieczność


Z raportu wynika, że własna działalność gospodarcza nie jest motywowana bezrobociem czy urlopem macierzyńskim. Na taki krok decydują się bardzo często kobiety, które mają na swoim koncie zawodowym liczne sukcesy,  cenne doświadczenia, wiele się nauczyły i są gotowe na kolejny etap, czyli realizowanie własnej koncepcji  i wizji biznesowej.


– Prawie dwie trzecie pań, które decydują się na założenie własnej działalności gospodarczej, wcześniej pracowało w innym przedsiębiorstwie, w tym jedna trzecia na kierowniczym stanowisku. Motywacją do założenia firmy jest więc często osiągnięcie wszystkiego, co było możliwe, w danym miejscu pracy. 37 proc. naszych badanych powiedziało, że chciało rozwijać się dalej i realizować swoje plany zawodowe, a w dotychczasowym miejscu pracy nie było to już możliwe – podkreśla dr Justyna Pokojska z DELab Uniwersytetu Warszawskiego.


Blisko połowa kobiet, które decydują się na działalność, ma 36–45 lat. Własna firma daje możliwość pracy poza sztywnymi ramami czasowymi, jak np. w korporacjach, więc pozwala godzić obowiązki zawodowe z rodzinnymi, często także z rolą matki.


Dla większości pań, które zdecydowały się na założenie własnej firmy, dużym wsparciem w początkowym okresie był partner (53 proc.) i rodzina (20 proc.). Prawie 40 proc. kobiet przyznaje, że mąż zachęcał je do rozpoczęcia działalności i deklarował pomoc przy tworzeniu firmy.

 

polsatnews.pl, newseria.pl

ptw/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie