Polak pracuje, chętnie podróżuje i deklaruje, że szanuje inne poglądy. Raport "Otwartość Polaków"

Polska
Polak pracuje, chętnie podróżuje i deklaruje, że szanuje inne poglądy. Raport "Otwartość Polaków"
Polsat News

Jesteśmy otwarci na ludzi innych narodowości w naszym kraju, mamy jednak nieco obaw, jeśli chodzi o ludzi innych wyznań; dbamy o relacje z rodziną i staramy się żyć w zgodzie z naturą, ignorujemy jednak, że to nieodłącznie wiąże się z troską o środowisko - taki obraz wyłania się z raportu społecznego "Otwartość Polaków", opublikowanego przez firmę badawczą NEUROHM Polska.

Autorzy raportu zajęli się różnymi aspektami otwartości. Zapytali o otwartość na siebie, kontakty z najbliższymi, społeczeństwo, na zjawiska związane z nowymi doświadczeniami, designem i technologią. 

 

Wyniki badania pokazują, że Polacy z biegiem lat stają się coraz bardziej otwarci. Nie ograniczają się już tylko do swojego najbliższego otoczenia - rodziny i sąsiadów.

 

Praca i własne życie równie ważne

 

Ponad 80 proc. Polaków jest otwartych na zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą, a także na realizowanie własnych pomysłów i poszukiwanie własnych pasji. Ponadto jesteśmy przekonani, że staramy się żyć w zgodzie z naturą, przez co coraz bardziej otwieramy się na aktywne spędzanie czasu i zdrowy tryb życia (odpowiednio 77, 73 i 64% pozytywnych odpowiedzi z wysoką pewnością postawy).

 

- Praca wypełnia znaczącą część naszego dnia. Nawet gdy wrócimy wieczorem do domu, myślami wciąż jesteśmy w biurze. Relacje z rodziną mogą być dodatkowo utrudnione przez posiadanie służbowego telefonu czy laptopa, dzięki którym możemy pracować daleko od biura, nawet podczas urlopu. W raporcie „Otwartość Polaków” pokazujemy, czy Polacy potrafią jeszcze oddzielić życie prywatne od zawodowego oraz jak wykorzystujemy nasz czas wolny – mówi psycholog społeczny Natalia Suska, Dyrektor Działu Analiz w NEUROHM Polska.

 

Polacy nie do końca jednak zwracają uwagę na swoje potrzeby. Badanie pokazało, że muszą przede wszystkim otworzyć się na samych siebie. Mimo że zwracamy uwagę na zdrowy tryb życia, to jesteśmy średnio przekonani, że dbanie o swój organizm jest dla nas ważne. Co więcej, pomimo 90% pozytywnych deklaracji Polacy nie są jeszcze przekonani, że życie w zgodzie z samym sobą jest dla nich ważne i że starają się podążać według własnych przekonań. Dodatkowo Polacy nie są otwarci na dbanie o swoje potrzeby i poświęcanie czasu sobie (odpowiednio 84 i 80% pozytywnych odpowiedzi ze średnią pewnością postawy).

 

Otwarci na nowe miejsca, ale nie na kuchnię

 

Ok. 80% Polaków jest w dużym stopniu przekonanych, że jesteśmy otwarci na nowe doświadczenia i chętnie odwiedzamy nowe miejsca, a tym samym lubimy podróżować. Ponadto korzystamy z możliwości, jakie przynosi nam życie, lubimy robić nowe rzeczy i jesteśmy otwarci na nowe wyzwania.

 

Nie jesteśmy jednak otwarci na nowości w dziedzinie kulinarnej, o czym świadczy umiarkowana pewność deklaracji w przypadku atrybutów takich, jak: "lubię otwierać się na inne kuchnie" oraz "jestem otwarty na zmianę nawyków żywieniowych".

 

Dodatkowo 61% badanych ze średnią pewnością zadeklarowało, że lubi zmiany we własnej przestrzeni, co oznacza, że nie jesteśmy do końca na nie otwarci. Ponadto prawie połowa Polaków jest otwarta na zmiany miejsca zamieszkania.

 

Kreatywne rozwiązania, nowoczesne wnętrza 

 

Około 80% Polaków jest otwartych na nowe rozwiązania technologiczne oraz na szukanie kreatywnych rozwiązań. Ponadto 67% z nas jest wysoce przekonanych, że lubi przebywać w nowoczesnych wnętrzach. Ponad 70% badanych ze średnią pewnością przyznaje, że lubi żywe kolory, co oznacza, że niezupełnie jesteśmy na nie otwarci.

 

Co więcej, osoby, które zadeklarowały, że są otwarte na designerską stylistykę i awangardową architekturę oraz że lubią przebywać w miejscach o odważnych, jaskrawych kolorach, również nie są co do tego przekonane. Oznacza to, że przy odpowiednich działaniach możliwa jest zmiana tej postawy. Jednak to, że deklaracje przy tych atrybutach nie przekroczyły 50%, sugeruje, że zmiany te będą wymagały większych inwestycji.

 

Jesteśmy umiarkowanie przekonani co do chęci kupowania zarówno polskich, jak i zagranicznych marek. Poziom deklaracji (odpowiednio 77 i 46% odpowiedzi „tak”) sugeruje, że znacznie łatwiej będzie otworzyć Polaków na kupowanie marek polskich niż zagranicznych. Dodatkowo, patrząc na wyniki w podziale na płeć, wiemy, że mężczyźni są już mocno przekonani w kwestii chęci kupowania polskich

marek.

 

Dbamy o rodzinę, nie rozstajemy się z telefonem 

 

Badanie pokazało, że Polacy są otwarci na rodzinę i sąsiadów. 83% badanych z wysoką pewnością deklaruje, że dba o relacje z rodziną oraz że stara się często spędzać czas z bliskimi. Ponadto około 60% z nas jest otwartych na poznawanie sąsiadów i budowanie relacji

z nimi. 88% Polaków z umiarkowaną pewnością przyznaje, że zacieśnianie więzi z partnerem jest dla nich ważne, co sugeruje, że nie jesteśmy na to otwarci.

 

Mimo że staramy się spędzać czas z bliskimi, to nie jesteśmy przekonani co do tego, że staramy się w tym czasie ograniczyć korzystanie z telefonu na rzecz kontaktu z nimi. Mimo deklaracji na poziomie 67% atrybut ten cechuje niska pewność postawy.

 

Inne narodowości - tak, inne wyznania - już gorzej

 

Jesteśmy społeczeństwem otwartym na obcokrajowców. Badanie pokazało, że 83% z nas szanuje inne narodowości, a 64% jest otwartych na ludzi innych narodowości w naszym kraju. Trudniej przychodzi nam jednak akceptowanie innych wyznań. 70% badanych jest umiarkowanie przekonanych co do swojej otwartości na ludzi innych wyznań.

 

Nie boimy się także pomagać. Około 70% Polaków szczerze przyznaje, że chętnie pomaga innym oraz zwraca uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych. Ponadto 57% badanych z wysoką pewnością zadeklarowało, że chętnie wspiera akcje charytatywne.

 

Dodatkowo jesteśmy otwarci na odmienność – zadeklarowało tak z wysoką pewnością 63% badanych. To przekłada się także na akceptację przez połowę społeczeństwa związków homoseksualnych.

 

Ciężko nam jednak zaakceptować odmienne poglądy i gusta. Prawie 80% Polaków deklaruje, iż szanuje odmienne gusta w społeczeństwie, a 55% twierdzi, że szanuje osoby o skrajnych poglądach. Oba przypadki cechowała umiarkowana pewność postawy. Dodatkowo nie do końca przywiązujemy wagę do dbania o środowisko oraz nie jest dla nas istotne promowanie symboli narodowych

 

Kobiety bardziej otwarte

 

Wyniki badania pokazały, że kobiety i mężczyźni nie różnią się bardzo, jeśli chodzi o otwartość. Jedynie 9 na 50 stwierdzeń różnicuje te grupy na poziomie pewności postawy. Okazuje się bowiem, że to kobiety są bardziej otwarte na innych. To właśnie one są wysoce przekonane co do tego, że szanują inne narodowości, chętnie wspierają akcje charytatywne, zwracają uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych, a nawet są otwarte na poznawanie sąsiadów.

 

Odpowiedzi mężczyzn w tych obszarach cechowała umiarkowana pewność. Ponadto to właśnie panie mają większe przekonanie

co do tego, iż zwracają uwagę na zdrowy tryb życia.

 

Mężczyznom za to bardziej niż kobietom zależy na pielęgnowaniu wartości. Są oni wysoce pewni tego, iż chętnie kupują Polskie marki, ponadto mają wyższe niż kobiety przekonanie, że promowanie symboli narodowych jest istotne i że ważne jest dla nich, by w coś wierzyć. Dodatkowo, co ciekawe, to właśnie panowie z wysoką pewnością przyznają, że lubią żywe kolory.

 

Mierzono czas reakcji

 

Raport jest dostępny na stronie www.otworzsiena.pl. Rozmowę dot. diagnozy, w której wzięli udział: Natalia Suska (psycholog społeczny, dyrektor działu analiz Neurohm Polska), Artur Pęksyk (dyrektor marketingu Porta KMI Poland) oraz Y (polski magik gwiazd, nowoczesny iluzjonista, mentalista, youtuber), która odbyła się w Polsat News 23 marfca można obejrzeć tutaj.

 

Badanie „Otwartość Polaków” przeprowadzone przez firmę NEUROHM Polska pod mecenatem marki PORTA DRZWI zostało wykonane w Polsce na grupie 1201 respondentów. Grupa ankietowanych była zróżnicowana ze względu na płeć (kobiety stanowiły 51,5%, mężczyźni 48,5%) wiek, zamieszkanie oraz wykształcenie.

 

Badanie zostało przeprowadzone internetową metodą BIOCODE™, która opiera się na pomiarze czasów reakcji. Technologia ta polega na indywidualnym pomiarze czasu reakcji respondenta. Im szybsza odpowiedź „tak” lub „nie”, tym większa pewność postawy. Metoda ta pokazuje rzeczywiste a nie deklaratywne postawy badanych.

 

polsatnews.pl

dro/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie