Pięć porcji owoców i warzyw nie wystarczy. Trzeba po nie sięgnąć 10 razy dziennie

Technologie
Pięć porcji owoców i warzyw nie wystarczy. Trzeba po nie sięgnąć 10 razy dziennie
pixabay/public domain

Badania naukowców z Impreial College w Lodynie wykazały, że aby w pełni wykorzystać możliwości zawarte w owocach i warzywach, warto je jeść aż 10 razy dziennie. Do tej pory zachęcano, by w optymalnej diecie umieścić pięć porcji. Badacze przekonują, że nawet 2,5 porcji dziennie, a więc 200 gramów owoców lub warzyw da wymierne efekty, jednak dla najbardziej optymalnych warto zjeść więcej.

Jak argumentują, jedzenie 10 porcji owoców i warzyw dziennie pozwoliłoby każdego roku uniknąć na świecie 7,8 mln zgonów. Wszystko to dlatego, że zawarte w nich składniki odżywcze wymiernie przedłużają ludzkie życie.

 

Już 200 gramów owoców i warzyw w ciągu dnia (a więc 2,5 przyjętej przez naukowców porcji, która liczy 80 gramów) zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby serca o 16 proc., udaru o 18 proc., chorób układu krążenia o 13 proc., raka o 4 proc., a przedwczesnej śmierci - o 15 proc.

 

Naukowcy z Londynu postanowili jednak sprawdzić, ile owoców i warzyw należałoby jeść, aby czerpać z nich najwięcej korzyści. Okazało się, że aż dwa razy tyle, ile zalecano do tej pory, bowiem w przypadku 10 porcji dziennie statystyki wciąż rosną. Ryzyko choroby serca zmniejsza się wówczas o 24 proc., udaru o jedną trzecią, choroby układu krążenia o 28 proc., nowotworu o 13 proc., a przedwczesnej śmierci o 31 proc.

 

Nie wszystkie równie skuteczne

 

Nie wszystkie owoce i warzywa mają jednak równie dobroczynny wpływ na nasze organizmy. Naukowcy zalecają jedzenie przede wszystkim jabłek i gruszek (każde z nich odpowiada jednej porcji), cytrusów (tutaj już połówka grejpfruta liczona jest jako jedna porcja), sałat i liściastych warzyw typu szpinak oraz brokułów, kapusty i kalafiora (porcję stanowi około 8 małych różyczek tego warzywa).

 

Ryzyko wystąpienia nowotworu najskuteczniej obniżają zielone warzywa, np. fasolka, a także papryka i marchewka.

 

Badania nie wykazały, by występowały jakieś różnice między działaniem świeżych a np. gotowanych warzyw i owoców.

 

Naukowcy przekonują jednak, że cudownego wpływu owoców i warzyw nie da się zastąpić żadnymi suplementami diety i nie podejrzewają, aby w przyszłości udało się stworzyć tabletki, które dadzą tyle, ile witaminy prosto z natury.

 

theguardian.com

pam/dro/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze