"Pięćset plus" słowem roku w konkursie UW

Polska
"Pięćset plus" słowem roku w konkursie UW
Pixabay

Uniwersytet Warszawski ogłosił wyniki szóstej edycji konkursu na Słowo Roku 2016. Wybierane były pojęcia (nie zawsze pojedyncze słowo), które głosujący uznali za najważniejsze w minionym roku. Nowością tej edycji było przeprowadzenie równolegle głosowania internautów na Młodzieżowe Słowo Roku.

Zdaniem głosujących najpopularniejsze w roku 2016 słowo to "pięćset plus". Kolejne lokaty zajęły: "czarny protest", "edukacja", "Brexit", "kobieta", "ekshumacja", "pielgrzym", "marsz", "trybunał" oraz "koleś".

 

Innego zdania w kwestii słowa roku była kapituła profesorów językoznawstwa w składzie: Jerzy Bartmiński (UMCS), Jerzy Bralczyk (UW), Andrzej Markowski (UW), Jan Miodek (UWr), Walery Pisarek (UJPII, Kraków), Renata Przybylska (UJ) oraz Halina i Tadeusz Zgółkowie (UAM). Profesorowie za najpopularniejsze słowo 2016 roku uznali "trybunał". Inne wyróżnione przez nich słowa to: "Brexit", "demokracja", "dobra zmiana", "miłosierdzie", "postprawda", "czarny protest" oraz "suweren".

 

"Kobieta" liderem w mediach

 

"Press-Service Monitoring Mediów" zbadał, które słowa pojawiały się najczęściej w mediach tradycyjnych jak i social mediach od stycznia do grudnia 2016 roku. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku niekwestionowanym liderem zostało słowo "kobieta" (media tradycyjne: 1,1 mln wzmianek, social media: 4,2 mln wzmianek).

 

Kolejne miejsca w rankingu ukazują jednak więcej rozbieżności. W mediach tradycyjnych najczęściej wymieniane słowa to: "edukacja" (341,9 tys.), "trybunał" (236,7 tys.) oraz "marsz" (118,9 tys.).

 

"Trybunał" najczęściej w społecznościówkach

 

W social media wyrazy te stosowane były z inną częstotliwością. Na Facebooku, Twitterze, Wykopie, YouTubie i Instagramie najczęściej stosowane były następujące słowa: "trybunał" (1,6 mln), "marsz" (838,9 tys.), "pielgrzym" (523,7 tys.) i "edukacja" (467,2 tys.).

 

Zwrot "pięćset plus" znalazł się na samym dole zestawienia (48,4 tys. wzmianek). Jak zauważa "Press-Service", różnica wynikająca z użycia słowa roku w obu rodzajach mediów spowodowana jest specyfiką danego medium. Media tradycyjne, takie jak prasa (6,7 tys. wzmianek) czy radio oraz tv (11,9 tys. wzmianek) częściej były zainteresowane tym tematem, niż na przykład użytkownicy Instagrama (549 wzmianek) czy Wykopu (1,9 tys. wzmianek).

 

"Sztos" w plebiscycie, "beka" w social media

 

Najpopularniejszymi Młodzieżowymi Słowami 2016 Roku okazały się kolejno: "sztos", "ogar/nieogar", a na trzecim miejscu znalazły się "beka", "masakra" i powitanie "gitara siema". W plebiscycie na MSR udział wzięło ponad 3000 osób.

 

Słowa te w mediach tradycyjnych wyróżniają się stosunkowo niską frekwencją. Znajdują jednak idealną dla siebie przestrzeń w social media. Określenie "beka" w serwisach społecznościowych w 2016 roku użyte zostało łącznie 2,3 mln razy.

 

polsatnews.pl

zdr/luq/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze