Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje reklamy suplementów diety. Wątpliwości Urzędu budzi przede wszystkim przypisywanie tym produktom właściwości, które posiadają leki.

 

Reklamy sugerują szybką poprawę zdrowia, zrzucenie wagi, wykorzystują autorytet farmaceuty czy pedagoga szkolnego. Ponadto, wątpliwości urzędu wzbudza to, że konsument nie jest właściwie poinformowany o tym, że reklamowany produkt jest suplementem – np. w reklamach telewizyjnych słowo "suplement" pojawia się przez bardzo krótki czas i jest napisane małą czcionką.

 

UOKIK: suplementy diety nie leczą, nie zapobiegają - są środkami spożywczymi

 

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi. Ich celem jest uzupełnienie normalnej diety, dlatego w ich składzie znajdziemy witaminy lub składniki mineralne. W związku z tym przypisywanie im właściwości leczniczych w reklamie jest bezprawne. Na podstawie takiego przekazu, konsument myśli, że kupuje lek, a nie żywność - podkreśla UOKIK.

 

"Taka okazja się więcej nie powtórzy" 

 

Aflofarm Farmacja Polska sugeruje bezwzględną skuteczność żelków Magmisie. W reklamie padają stwierdzenia, że dzieci, które je stosują lepiej radzą sobie ze stresem i potrafią się skoncentrować. Tymczasem - jak zauważa UOKIK - przyczyny mogą być różne, tak jak sposoby eliminacji. Zdaniem Urzedu przekaz ma uwiarygodnić autorytet pedagoga szkolnego, który zaleca stosowanie tego suplementu, mimo że nie należy to do jego kompetencji.

 

Natomiast Green Magma, produkowana przez Logihub, ma działać "przeciwzapalnie", pomimo że nie jest lekiem, a reklamy sugerują, że z jej pomocą "zrzucisz nawet 20 kilogramów" – takie oświadczenia zdrowotne są niedozwolone stwierdza UOKIK. Poza tym, reklamy Logihub informowały o promocji ograniczonej w czasie: "taka okazja się więcej nie powtórzy", "tylko przez 15 minut". Nie było to prawdą, ponieważ oferta obowiązywała cały czas.

 

Kilka innych postępowań wszczęto w 2016 r.


Ponadto urząd prowadzi wszczęte w 2016 roku trzy postępowania z zarzutami wobec: Aflofarm Farmacja Polska (RenoPuren Zatoki Hot oraz RenoPuren Zatoki Junior), Walmark (Pneumolan, Pneumolan Plus) oraz Olimp Laboratories (produkt Chela Mag B6).


Postępowania mogą zakończyć się przyjęciem zobowiązania złożonego przez przedsiębiorców lub stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, a w konsekwencji nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu danego przedsiębiorcy oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.

 

polsatnews.pl